Search
Close this search box.

مشاوره سلامت جنسی معلولین

مشاوره سلامت جنسی معلولین

داشتن معلولیت جسمی یا ذهنی، تمایل به رابطه جنسی را تغییر نمی دهد. در واقع، سازمان بهداشت جهانی می گوید که تمایلات جنسی یک نیاز و جنبه اساسی انسان بودن است که نمی توان آن را از سایر جنبه های زندگی جدا کرد، میتوانید در کلینیک جنسی ژوآ مشاوره سلامت جنسی معلولین دریافت کنید.

اگر معلولیت شما، توانایی جسمی تان را برای درگیر شدن در یک زندگی جنسی منظم مختل کرده، یا باعث عدم اعتماد به نفس شما شده است، بهتر است بدانید که بسیاری از افراد بدون معلولیت نیز در مورد رابطه جنسی و عملکرد جنسی اضطراب دارند و این احساسات کاملاً طبیعی است. جهت مشاوره جنسی با مرکز سلامت جنسی ژوآ تماس بگیرید.

سلامت جنسی برای افراد دارای معلولیت

معلولیت ذهنی به یک اختلال کلی قابل توجه در عملکرد ذهنی اشاره دارد که عمدتا در دوران کودکی بوجود می آید. در این حیطه از معلولیت، معمولاً به افرادی که هوشبهر زیر 70 دارند اطلاق میشود.

افراد دارای معلولیت ذهنی خفیف یا متوسط اغلب واجد شرایط دریافت کمک از سوی نهاد های اجتماعی، هستند. اما به دلیل معلولیت های خود هنوز مشکلات قابل توجهی را تجربه می کنند. نیاز به متخصص سکس تراپیست دارد.

رابطه جنسی برای افراد دارای معلولیت، نسبت به جمعیت عمومی اغلب محدود تر است. این ممکن است تا حدی به دلیل نگرانی خانواده و مراقبان در مورد آسیب پذیری معلولان در برابر سوء استفاده، بیماری های مقاربتی و بارداری باشد. همچنین ممکن است نشانگر باورها و نگاه های منفی جامعه درباره ی معلولین و نیاز جنسی آن ها باشد.

نگرانی هایی که ممکن است در مورد رابطه جنسی داشته باشید

معلولیت شما ممکن است بر توانایی شما برای داشتن زندگی جنسی که دوست دارید تأثیر بگذارد ممکن است مجبور باشید به طور متفاوتی به فعالیت جنسی بپردازید، و ممکن است سوالات و نگرانی هایی در رابطه با سلامت جسمی یا عاطفی خود داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است احساس کنید:

– نگران یافتن شریک زندگی باشید.

– نگران این هستید که آیا همسرتان شما را جذاب می‌بیند.

– دچار عدم اعتماد به نفس در مورد توانایی ها یا عملکرد جنسی خود باشید.

– نگران نحوه حرکت یا عملکرد بدن خود هستید.

– نسبت به احساسات شریک زندگی خود در مورد خودتان اضطراب داشته باشید.

– در مورد درد در حین فعالیت جنسی نگران باشید.

– انرژی و تمایل کمتری برای رابطه جنسی احساس کنید.

– نگران این هستید که آیا می توانید بچه دار شوید.

– نگران آنچه دیگران فکر خواهند کرد، را داشته باشید.

طبیعی است که از تأثیرات معلولیت خود بر زندگی جنسی خود ناامید شوید. اما درک این نکته می تواند مفید باشد که شما و شریک زندگیتان می توانید به گونه ای متفاوتی با رابطه جنسی برخورد کنید و راه‌های جدید یا متفاوتی برای رضایت یکدیگر پیدا کنید. اما اگر احساسات شما در مورد معلولیت و اثرات آن بر زندگی جنسی شما بسیار زیاد است، بهتر است بخواهید با یك روان شناس تخصصی در حیطه ی سلامت جنسی صحبت کنید.

اگر صحبت کردن با روان شناس در مورد رابطه جنسی باعث خجالت یا ترس شما می شود، به یاد داشته باشید که رابطه جنسی یک موضوع کاملاً طبیعی است.

متخصص مراقبت های بهداشتی شما می تواند در مورد موقعیت منحصر به فردتان به شما توصیه های حرفه ای کند مانند اینکه به چه  روش هایی برای حمایت از بدن خود در طول رابطه جنسی نیاز دارید.

همچنین ممکن است سكستراپ شما به یادگیری هرچه بیشتر در مورد معلولیت خود در رابطه جنسی کمک کند.

افسانه های اشتباه رایج اجتماعی و تبعیض در مورد افراد داری معلولیت و تمایلات جنسی

جامعه افسانه های غلط شایعی دارد و افسانه های مربوط به معلولیت و تمایلات جنسی خسته کننده، توهین آمیز و نادرست هستند. برخی از این افسانه ها شامل این است که یک فرد دارای معلولیت نیازی به رابطه جنسی ندارد یا نمی تواند رابطه ی جنسی واقعی داشته باشد. برخی تصورات نادرست دیگر شامل این است که یک فرد دارای معلولیت نیازهای مهمتری نسبت به رابطه جنسی دارد یا نباید بچه دار شود.

علاوه بر این، بسیاری از افراد توانمند تمایل دارند که رابطه جنسی برای افراد دارای معلولیت را به عنوان یک موضوع تابو در نظر بگیرند و به ندرت آشکارا درباره آن صحبت می کنند.

اگر افسانه ها و اطلاعات غلط بر زندگی شما تأثیر می گذارد، ممکن است وسوسه شوید که از رابطه جنسی اجتناب کنید یا فرصت های خود را برای داشتن رابطه جنسی محدود کنید (مانند اجتناب از ملاقات با شریک زندگی) .

در مطالعه ای که به بررسی چگونگی آموزش جنسی پرداخته شده بود، نتایج زیر حاصل شد :

مادران نوجوانان با معلولیت ذهنی، کمتر در مورد موضوعات جنسی بحث کرده و نگرانی های بیشتری نسبت به آسیب پذیری جنسی نسبت به مادران نوجوانانی که فاقد معلولیت هستند، ابراز داشتند. خانواده ها احساس می کردند که اگر در برابر ارایه اطلاعات در حیطه ی روابط جنسی به فرزندان خود ممانعت کنند، به نفع آن ها تمام میشود و آن ها را در برابر بهره برداری های احتمالی محافظت خواهد کرد.

تحقیقات نشان میدهد جوانان دارای معلولیت ذهنی در مقایسه با هم سن و سالان خود، دانش جنسی کمتری دارند. و همین کمبود دانش در این حیطه برای افراد دارای معلولیت، زیان آور میباشد.

اهمیت احساسات

همانطور که تمایلات جنسی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان است، عشق نیز چنین است. همه انسان ها می خواهند مورد محبت و پذیرش قرار گیرند.چه دارای معلولیت  باشند و چه نباشند، دوست داشتن و دوست داشته شدن برای همه انسانها مهم است. اگر مراقب یا دوست یا شریک یک فرد دارای معلولیت هستید، از اهمیت ابراز عشق یا احترام به آنها آگاه باشید.

اگر در یک رابطه نیستید، مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که شما با ناتوانی یا بیماری خود تعریف نمی شوید. شما فردی هستید که مانند دیگران حق دارید دوست بدارید و دوست داشته شوید.

اگر در یک رابطه هستید و با مسائلی در مورد با مشکلات جنسی خود مانند تمایلات جنسی، برافراشتگی اندام جنسی و… سروکار دارید، این نکات ممکن است به شما کمک کند:

1- ارتباط برقرار کنید : گفتگوی آشکار درباره احساسات و نگرانی های خود بهترین راه برای حل مشکلات با یکدیگر است. نیازهای خود را به وضوح بیان کنید، نه تنها در مورد صمیمیت و رابطه جنسی، بلکه در زندگی روزمره نیز با شریك زندگی خود صحبت كنید.

2- اطلاعات كسب كنید : هرچه می توانید در مورد رابطه جنسی در رابطه با وضعیت معلولیت خود بیاموزید. داشتن دانش فراوان ممکن است به شما کمک کند که با روان شناس خود نیز احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

3- به دنبال کمک باشید : اگر مشکلات بزرگتر از آن چیزی است که شما و شریک زندگیتان می توانید حل کنید، به مشاوره فکر کنید. گاهی اوقات به دست آوردن دیدگاه بیرونی کمک می کند .

4- مراقب یكدیگر باشید : مراقب علائم سلامتی ، بیماری یا سایر مسائل، به عنوان مثال افسردگی باشید. طبیعی است که احساس غمگینی کنید، اما افسردگی فراتر از غم و اندوه است و باید برطرف شود. اگر شریک زندگی شما نیز مراقب شماست، به یاد داشته باشید، مراقبین نیاز به حمایت دارند.

5- ارتباطات خود را گسترش دهید : ارتباط اجتماعی می تواند به شما کمک کند تا احساس مثبت تری نسبت به زندگی داشته باشید .

6- استرس خود را برطرف کنید : مسائل مالی، تقسیم کار جدید و مسئولیت های خانوادگی می تواند استرس زیادی ایجاد کند. سعی کنید به این مسائل بپردازید تا روی زندگی شما تأثیر نگذارند .

لذت بردن

مشارکت در رابطه جنسی و لذت بردن از آن به انرژی نیاز دارد، بنابراین برحسب نوع معلولیتی که دارید، ممکن است موانعی را در زندگی جنسی خود داشته باشید. عواملی که ممکن است شما را به لحاظ عملکردهای جنسی  محدود کنند عبارتند از:

درد

خصوصا درد مزمن، مطمئناً می‌تواند باعث شود که شما کمتر تمایل به رابطه جنسی داشته باشید، اما اگر بتوانید لذت جنسی را به روشی که ناراحتی را به حداقل می‌رساند، پیدا کنید، ممکن است به کاهش درد کمک کند .

خستگی

رابطه جنسی می تواند برای شما بسیار خسته كننده باشد و برای شما لذتی ندارد . اگر زمان هایی در روز وجود دارد که سطح انرژی شما بهتر از هر زمان دیگری است ، در آن زمان به رابطه جنسی فکر کنید. رابطه ی جنسی قرار نیست مانند دو ماراتن باشد !

وضعیت روانی

اگر احساس مثبتی ندارید، یا از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، بعید است که تمایل به رابطه جنسی داشته باشید. در مورد احساسات خود با پزشک یا مشاور خود صحبت کنید و برای درمان افسردگی خود کمک بخواهید .

دارو

دارو می تواند بر علایق جنسی، افکار و خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. روانشناس خود در مورد نگرانی های خود صحبت کنید.

پیشگیری از بارداری

شما حق انتخاب آگاهانه خود را در مورد روش پیشگیری از بارداری که استفاده می کنید دارید، اما نوع معلولیت شما ممکن است دامنه گزینه های پیشگیری از بارداری را که در دسترس شماست محدود کند.

در مورد شرایط خود با یك پزشك مجرب صحبت کنید .

آموزش جنسی

یک کودک دارای معلولیت به اندازه یک کودک بدون معلولیت به آموزش جنسی نیاز دارد. علاوه بر رویکرد آموزش جنسی عمومی، آموزش جنسی برای کودک دارای معلولیت باید شامل موارد زیر نیز باشد:

– تاکیید بر این واقعیت که افراد دارای معلولیت می توانند زندگی عاشقانه و جنسی کاملی داشته باشند .

– برخی از مشکلات جنسی ممکن است با نوع معلولیت آنها مرتبط باشد، اما این موضوع قابل حل هست.

– شناساندن حقوق فردی و اجتماعی افراد دارای معلولیت مانند رفتارهای عمومی و خصوصی و مرزهای شخصی .

– آموزش جنسی برای کودک کم توان ذهنی باید به گونه ای ارائه شود که کودک بتواند آن را درک کند.

اگر والدین کودکی با ناتوانی هستید، داشتن اطلاعات مناسب در مورد بلوغ، قاعدگی و روابط عاشقانه و جنسی می تواند مفید باشد.

کودکان و نوجوانان دارای ناتوانی ذهنی ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند تا به تغییراتی که با بلوغ به وجود می آید عادت کنند. شما می توانید با آماده سازی قبل از شروع بلوغ (از سن 8 تا 13 سالگی در دختران و 9 تا 14 سالگی در پسران) به آنها کمک کنید.

سوء استفاده جنسی و افراد دارای معلولیت :

آمار سوء استفاده، به ویژه سوء استفاده جنسی، برای افراد دارای معلولیت به طرز تکان دهنده ای بالا است.

این سوء استفاده جنسی و سایر آزارها اغلب گزارش نمی شود و اغلب قبل از رسیدن فرد مورد آزار به سن 18 سالگی رخ می دهد.

پس ما میتوانیم با مراقب های صحیح از افراد ناتوان و همچنین آموزش های لازم به آنها در جهت حفاظت از خود ، به آن ها كمك كنیم.

 

منابع:

www.betterhealth

Sexual activity and sexual health among young adults with and without mild/moderate intellectual disability

نوشته ی Susannah Baines و همکاران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *