اضطراب عملکرد جنسی چیست و درمان ترس از رابطه زناشویی

اضطراب عملکرد جنسی

احساس اضطراب قبل از رابطه جنسی طبیعی است. با این حال، داشتن احساسی كه آنقدر عصبی و نگران هستید که نمی توانید رابطه جنسی داشته باشید یا از رابطه جنسی لذت ببرید، ممکن است اضطراب عملکرد جنسی (SPA) یا ترس از رابطه زناشویی باشد.

اضطراب عملکرد جنسی نوعی اضطراب عملکردی است که به طور خاص بر فعالیت جنسی تأثیر می گذارد. شخصی که این بیماری را دارد غالباً با ترس از عدم توانایی انجام فعالیت های جنسی قبل از فعالیت جنسی یا در حین آنها غلبه می کند.

این اختلال در مردان بیشتر از زنان است. همچنین می تواند منجر به ایجاد اختلالات جنسی مانند اختلال نعوظ شود. اضطراب عملکرد جنسی یکی از شایع ترین شرایط جنسی در جهان امروز است. برخی تحقیقات نشان می دهد که 9% تا 25% مردان به این اختلال مبتلا هستند و 6% تا 16% از زنان تحت تأثیر این بیماری قرار دارند.

اختلال مذبور زمانی که قبل از رابطه جنسی اتفاق می افتد کمی متفاوت از زمان رابطه جنسی به نظر می رسد. وقتی قبل از رابطه جنسی رخ می دهد، داشتن رابطه جنسی تقریبا غیرممکن می شود. به احتمال زیاد نمی توانید نعوظ داشته باشید یا آن را حفظ کنید. با این حال، هنگامی که در طول رابطه جنسی اتفاق می افتد، متوجه خواهید شد که نمی توانید از رابطه جنسی لذت ببرید یا حتی از اوج لذت ببرید.

در صورت عدم درمان، این اختلال می‌تواند باعث اختلالات جنسی دیگر شود و باعث شود علاقه شما به رابطه جنسی و سایر فعالیت‌های جنسی را از دست بدهید. در مطالعه‌ای در سال 2005، محققان دریافتند که اضطراب عملکرد نقش بزرگی در ایجاد اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان دارد.

علائم اضطراب عملکرد جنسی چیست ؟

علائم معمولاً عبارتند از:

1- علاقه کم یا بدون علاقه به درگیر شدن در فعالیت های جنسی.

2- انزال زودرس هنگام رابطه جنسی.

3- ناتوانی در داشتن یا حفظ نعوظ.

4- اختلال در رسیدن به ارگاسم.

با این حال، علائم اضطراب عملکرد جنسی در زنان کمی متفاوت به نظر می رسد. زنان مبتلا به این بیماری ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

1- خشکی واژن.

2- مشکل برانگیختگی.

3- احساس درد در حین رابطه جنسی.

افراد مبتلا به این اختلال، آن را به روش‌های مختلفی تجربه می‌کنند و توجه به تمام علائمی که معمولاً با این بیماری مرتبط هستند ضروری است.

شناسایی اضطراب عملکرد جنسی ( تشخیص )

گاهی اوقات اضطراب عملکرد جنسی به اشتباه به عنوان اختلال نعوظ تشخیص داده می شود. در حالی که این بیماری می تواند باعث اختلال نعوظ شود، این دو وضعیت متفاوت هستند.

اضطراب عملکرد و اختلال نعوذ ممکن است از راه های مختلفی مرتبط باشند. استرس و اضطراب در مورد انجام روابط جنسی یا جلب رضایت شریک زندگی می تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی در هر فردی، صرف نظر از جنسیت او شود.

وقتی فردی احساس می کند که نمی تواند انتظارات جنسی شریک خود را برآورده کند، ممکن است احساس بی لیاقتی یا ناتوانی کند.

این احساس بی کفایتی و عزت نفس پایین ممکن است منجر به علائم فیزیکی مانند اختلال نعوذ شود.

محققان عوامل روانشناختی را به عنوان یکی از چندین علت اختلال نعوذ ذکر می کنند. به عبارت دیگر، وضعیت ذهنی یک فرد می تواند بر توانایی او برای انجام فعالیت های جنسی تأثیر بگذارد.

اضطراب عملکرد جنسی یک وضعیت پزشکی شناخته شده نیست، که اغلب تشخیص و درمان را دشوار می کند. شرمندگی که معمولاً به شرایط ناکارآمدی جنسی مربوط می شود، از کمک گرفتن از پزشک یا درمانگر جنسی ( سكستراپیست) نیز جلوگیری می کند.

برای تشخیص اضطراب عملکرد جنسی، هر دلیل دیگری برای کاهش عملکرد جنسی شما، مانند سایر شرایط پزشکی، باید رد شود. یک درمانگر جنسی معمولاً این بیماری را تشخیص می دهد.

علل اضطراب عملکرد جنسی چیست ؟

بدن شما در مواقعی که مضطرب هستید تغییرات خاصی را تجربه می کند که می تواند بر عملکرد جنسی شما تأثیر بگذارد. هنگامی که مضطرب هستید، معمولاً افزایش هورمون هایی مانند نوراپی نفرین و کورتیزول را تجربه می کنید.

افزایش این سطح هورمون همچنین باعث افزایش سطح فشار خون شما می شود که می تواند باعث کاهش جریان خون به آلت تناسلی شما شود و از نعوظ یا حفظ آن جلوگیری کند.

اضطراب عملکرد جنسی هیچ دلیل واحدی ندارد. این معمولاً توسط طیفی از عوامل بیولوژیکی و روانی ایجاد می شود مانند:

1- داشتن مشکلات مربوط به تصویر بدن و عزت نفس: افرادی که بیش از حد نگران قد، وزن یا ظاهر قسمت‌های خاص بدن خود هستند، ممکن است هنگام انجام فعالیت‌های جنسی، اضطراب عملكرد جنسی را تجربه کنند.

2- احساس عدم ارتباط عاطفی با شریک زندگی خود: گاهی اوقات این اختلال ناشی از مسائل عاطفی است که ممکن است با شریک زندگی خود داشته باشید.

3- برخوردن با مشكلات سلامت روان: افسردگی و اختلال اضطراب فراگیر ممکن است به این بیماری کمک کنند.

4- فقدان تجربه جنسی: افرادی که تجربه جنسی کمتری دارند ممکن است در ابتدای شروع رابطه جنسی کمی اضطراب عملکرد را احساس کنند.

5- احساس استرس: استرس همه جنبه های زندگی ما از جمله زندگی جنسی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی اوقات اختلال عملكرد جنسی ممکن است به دلیل استرس در محل کار یا موقعیت های دیگر ایجاد شود.

6- تجربیات جنسی منفی قبلی/تروما: داشتن تجربیات منفی جنسی در گذشته، چه با شریک فعلی یا یک شریک قبلی، می تواند منجر به بوجود آمدن این اختلال شود.

7- تماشای بیش از حد محتوای پورن: این گاهی اوقات می تواند تصور نادرستی از ظاهر و احساس جنسی به شما بدهد. تحقیقات، پورن را با ایجاد اختلالات جنسی مرتبط دانسته است.

اضطراب عملكرد جنسی گاهی اوقات می تواند به خودی خود تغذیه کند و یک چرخه نامطلوب ایجاد کند. این با احساس اضطراب قبل از رابطه جنسی شروع می شود که بر عملکرد فرد تأثیر می گذارد و سپس دفعه بعد که درگیر فعالیت جنسی می شود بیشتر مضطرب می شود زیرا بار آخر نتوانسته است عملكرد خوبی داشته باشد.

چگونه با اضطراب عملکرد جنسی کنار بیاییم ؟

اولین قدم برای مقابله با اضطراب عملکرد جنسی، از بین بردن هر شرمی است که ممکن است در مورد نداشتن یک زندگی جنسی مطلوب احساس کنید. در برخی موارد، اضطراب عملکرد جنسی با گذشت زمان از بین می رود، به خصوص در موقعیت هایی که به دلیل داشتن یک شریک جنسی جدید یا جایی که مشکل رابطه با شریک زندگی شما حل شده است.

افراد مبتلا به اضطراب عملکرد جنسی اغلب تحت این باور غلط عمل می کنند که به نحوی ناکافی یا ناتوان از رضایت شریک زندگی خود هستند. تمرکز بیشتر بر لذت خود و همسرتان به جای اینکه چقدر عملکردتان کافی است می تواند به شما کمک کند بر اضطراب خود غلبه کنید.

در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که می تواند به شما در غلبه بر این مشكل كمک کند:

1- مراقبه و مدیتیشن: مدیتیشن اغلب برای مقابله با هر شکلی از اضطراب عملکرد توصیه می شود.

2- از ذهن خود خارج شوید: زمانی که رابطه جنسی دارید، سعی کنید زمان بیشتری را برای لذت بردن از حرکات آن صرف کنید، به جای نگرانی در مورد آنچه ممکن است اشتباه پیش بیاید.

3- بپذیرید که رابطه جنسی همیشه عالی نیست: روزهایی پیش می‌آیند که ممکن است فقط تمایلی به داشتن رابطه جنسی نداشته باشید. این به احتمال زیاد ربطی به توانایی بدنی شما ندارد.

4- سرعت خود را کم کنید: گاهی اوقات ممکن است زمان کافی را برای معاشقه برای خود و شریک زندگی خود صرف نکرده باشید.

5- استرس را از زندگی خود حذف کنید: یکی از دلایل اضطراب عملکرد جنسی، استرس بیش از سایر عوامل در زندگی شما مانند امور مالی یا کار است. مدیریت استرس با مدیتیشن، ورزش و خواب منظم می تواند کمک کننده باشد.

چه زمانی باید به درمانگر جنسی مراجعه کرد ؟

اگر علائم با شیوه زندگی و تکنیک‌های تمدد اعصاب بهبود نیافتند یا در طول زمان بدتر شوند، درمان دارویی ممکن است کمک کند.

یک درمانگر جنسی ممکن است

1- در مورد علائم بپرسید

2- برای کمک به شناسایی علل فیزیکی، از شما بخواهد آزمایشاتی را انجام دهید.

3- سوالاتی در مورد سلامت روان و سطح استرس بپرسید

یک درمانگر جنسی می تواند به فرد کمک کند تا درمانی را پیدا کند که علائم او را تسکین دهد و تجربیات مثبت جنسی را تشویق کند.

درمان اضطراب عملکرد جنسی چیست ؟

درمان اضطراب عملکرد جنسی معمولاً به علت ایجاد آن بستگی دارد. به طور کلی می توان از ترکیب دارو و روان درمانی برای درمان علائم آن استفاده کرد.

روان درمانی: گاهی اوقات درمان شناختی-رفتاری برای درمان این اختلال توصیه می شود.

دارو: داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود، مانند ویاگرا و سیالیس، گاهی برای افرادی که این مشكل را دارند( تحت نظر پزشك) توصیه می شود.

برای یافتن درمان کافی برای اضطراب عملکرد جنسی باید تحقیقات بیشتری انجام شود. تاکنون ثابت شده است که درمان شناختی-رفتاری و دارو درمانی از موثرترین درمان ها برای درمان این بیماری هستند. بوسپیرون، بوپروپیون و ترازودون نیز پتانسیلی در کمک به درمان علائم این اختلال نشان داده اند.

منابع: +