لکه بینی قهوه ای چیست | علت لکه بینی قبل از پریود

چه چیزی باعث ترشحات قهوه ای قبل از پریود می شود؟

ترشحات قهوه ای قبل از پریود معمولا بی ضرر است و دلایل زیادی برای آن وجود دارد. گاهی اوقات، می تواند حاملگی یا قبل از یائسگی را نشان دهد. در بعضی موارد ، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. ترشحات قهوه ای قبل از پریود معمولاً ترشحات واژن است که حاوی خون است. ترشحات قهوه ای رنگی که در زمان پریود نشدن ایجاد می شود ممکن است باعث نگرانی شود. در عین حال، ترشحات قهوه ای قبل از پریود معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

این مقاله به بررسی علل مختلف ترشحات قهوه ای قبل از پریود می پردازد. در مورد اینکه اگر فردی باردار باشد، باردار نباشد، یا به یائسگی نزدیک شود، به چه معنا می باشد. این مقاله همچنین به سایر علل جدی تر ترشحات قهوه ای رنگ و زمان مراجعه به پزشک می پردازد.

ترشحات قهوه ای چیست؟

ترشحات واژن اغلب تقریبا به صورت روزانه اتفاق می افتد. به طور معمول، ترشحات واژن رقیق، شفاف یا سفید است. گاهی ممکن است رنگ های دیگر باشد. وقتی ترشحات واژن قهوه ای است، احتمالاً حاوی مقادیر کمی خون قدیمی است. خون قدیمی که مدت بیشتری طول کشیده تا از رحم خارج شود که ممکن است قهوه ای باشد.

ترشحات قهوه ای می تواند به دلایل مختلفی از جمله:

در زمان های بدون بارداری

هنگامی که بارداری وجود ندارد، ترشحات قهوه ای ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

• خروج خون کهنه از رحم چند روز پس از پایان پریود
  • دوره ای که تازه شروع شده است، که در آن جریان بسیار سبک است
  • لکه بینی تخمک گذاری که ممکن است قهوه ای مایل به صورتی باشد
  • واکنش به تست پاپ اسمیر یا معاینه واژینال
  • واکنش به رابطه جنسی، به خصوص اگر شدید باشد
  • در دوران بارداری
  • ترشحات صورتی یا قهوه ای یا لکه بینی قبل از پریود ممکن است نشانه اولیه بارداری باشد. همه افراد باردار این علامت را تجربه نمی کنند، اما برخی از آنها این علائم را تجربه می کنند. این ترشحات در اثر خونریزی لانه گزینی ایجاد می شود که می تواند زمانی اتفاق بیفتد که تخمک بارور شده به داخل دیواره رحم نفوذ کند. خونریزی لانه گزینی می تواند 1 تا 2 هفته پس از لقاح تخمک رخ دهد.
  • هرکسی که به دنبال رابطه جنسی محافظت نشده خونریزی لانه گزینی را تجربه می کند باید آزمایش بارداری انجام دهد.
  • هر فردی که باردار است و ترشحات قهوه ای تیره را تجربه می کند باید با پزشک صحبت کند. با این حال، ترشحات قهوه ای رنگ در دوران بارداری معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. در موارد نادر، ممکن است حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین را نشان دهد.

نزدیک شدن به یائسگی

برای افرادی که در دهه 40 یا 50 زندگی خود هستند، ترشحات قهوه ای رنگ قبل از پریود ممکن است نشانه ای از یائسگی باشد. هنگامی که شما در دوران یائسگی هستید، کاهش استروژن می تواند باعث نازک و شکننده شدن دیواره های واژن شود، وضعیتی که به عنوان آتروفی واژن شناخته می شود. رگ های خونی شما منقبض می شوند و ممکن است مقداری خونریزی واژینال را تجربه کنید. برای خواندن اطلاعات بیشتر  سندرم تناسلی ادراری یائسگی (GSM) چیست؟ را بخوانید.

به این فکر کنید که اگر در زمستان، زمانی که پوست شما خشک و ترک خورده است، بینی خود را باد کنید، چه اتفاقی می افتد: زمانی که بافت را از صورت خود جدا می کنید، گاهی متوجه رگه هایی از خون می شوید که با مخاط بینی خود مخلوط می شوند (اصطلاح پزشکی برای پوزه). دکتر گوجه می گوید: «این چیزی است که در دوران یائسگی در واژن اتفاق می افتد.

اگر در دوران یائسگی هستید یا در حال نزدیک شدن به آن هستید و شروع به تجربه ترشحات قهوه ای کرده اید، با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید، که می خواهد مطمئن شود که این ترشحات واقعاً ترشحات واژن است. او می افزاید: «برای بیماران یائسه، ما اغلب می خواهیم مطمئن شویم که خون از رحم نمی آید، که می تواند نشانه ای از مسائل دیگر باشد.

قبل از یائسگی نظم پریود ها متوقف می شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• نوسانات خلقی
  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • مشکل خواب
  • خشکی واژن

علل جدی تر ترشحات قهوه ای و لکه بینی قبل از پریود

برخی دیگر از دلایل جدی تر ترشحات قهوه ای وجود دارد. اینها ممکن است در هر سنی رخ دهند، صرف نظر از اینکه حاملگی وجود دارد یا خیر. آن ها احتمالاً با علائم دیگری همراه هستند.

علل جدی تر عبارتند از:

1. بیماری التهابی لگن
  2. PID بر دهانه رحم و رحم تأثیر می گذارد. بیماری التهابی لگن (PID) عفونت دهانه رحم و رحم است که می تواند باعث ترشح قهوه ای شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هر کسی که فکر می کند ممکن است PID داشته باشد باید با پزشک خود صحبت کند. اگر پزشک PID را تشخیص دهد، ممکن است برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز کند.

واژینوز باکتریایی

این عفونت رایج معمولاً با ترشحات خاکستری همراه است، اما برای برخی افراد ممکن است قهوه ای به نظر برسد، به خصوص پس از خشک شدن در لباس زیر. ترشحات ناشی از واژینوز باکتریایی (BV) به دلیل عدم تعادل باکتریایی در واژن شما ایجاد می شود و معمولاً در حوالی پریود و بعد از رابطه جنسی قابل توجه است.

این ترشحات تقریباً همیشه با بوی ماهی همراه است، که نشان دهنده اصلی این است که باکتری در آنجا از بین رفته است. پزشکان عقیده دارند: «وقتی باکتری هایی که باعث واژینوز باکتریایی می شوند با خون یا مایع منی تعامل می کنند، شروع به شکوفا شدن می کنند که باعث بوییدن آن می شود».

بیماری های مقاربتی

ترشحات قهوه ای قبل از پریود ممکن است نشان دهنده یک بیماری مقاربتی (STD) مانند سوزاک یا کلامیدیا باشد. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

همه افراد مبتلا به بیماری های مقاربتی علائمی را تجربه نمی کنند، به همین دلیل است که برای همه افراد فعال جنسی ضروری است که به طور منظم برای بیماری های مقاربتی آزمایش شوند. درمان اکثر بیماری های مقاربتی آسان است، اگرچه برخی جدی تر هستند و نیاز به درمان بیشتر دارند. درمان ممکن است شامل یک دوره آنتی بیوتیک باشد.

تریکومونیازیس

خون در ترشحات شما همچنین می تواند نتیجه تریکومونیازیس باشد، یک عفونت مقاربتی که توسط یک انگل زنده در واژن و/یا مجرای ادرار ایجاد می شود. همانطور که یک خراش روی پوست شما می تواند کمی خونریزی برای شما ایجاد کند، این انگل نیز می تواند داخل بدن شما خونریزی ایجد کند (مطالعه بیشتر: بیماری مقاربتی چیست و انواع بیماری های مقاربتی زنان و مردان)

پزشکان معتقدند که «تحریکی در آنجا اتفاق می افتد، و گاهی اوقات این تحریک منجر به لکه های خون می شود. تا زمانی که این ترشحات بیرون بیاید، قهوه ای می شود. تریکومونیازیس همچنین می تواند باعث ترشحات سفید، زرد یا سبز شود که رقیق یا کف آلود و با بوی بد هستند. پزشک می تواند شما را برای این وضعیت رایج آزمایش کند و نسخه ای بنویسد که انگل را از بین ببرد.

جسم خارجی حفظ شده

اگر جسم خارجی به طور تصادفی در واژن باقی بماند، ترشحات قهوه ای بدبو ممکن است ایجاد شود. اشیایی که می توانند باعث این شوند ممکن است عبارتند از:

• تامپون
  • کاندوم
  • اسفنج های ضد بارداری واژینال، دیافراگم ها یا کلاهک های دهانه رحم
  • حلقه های ضد بارداری

هرکسی که متوجه ترشحات قهوه ای رنگ با بو می شود باید به پزشک خود مراجعه کند، زیرا ممکن است یک جسم باقی مانده یا عفونت واژن داشته باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS یک عدم تعادل هورمونی است. ممکن است باعث ترشح قهوه ای رنگ ناشی از خونریزی نامنظم و خفیف شود. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

• دوره های نامنظم
  • دیگر پریود نمی شوند
  • دوره های بسیار سنگین
  • موهای زائد روی صورت یا بدن
  • آکنه یا پوست چرب
  • درد لگن
  • مشکل باردار شدن
  • لکه های پوست تیره و بی رنگ

PCOS غیر معمول نیست. طبق گزارش موسسه ملی بهداشت  (NIH)، بین 8 تا 20 درصد از زنان در سن باروری در سراسر جهان به PCOS مبتلا هستند. کسانی که مشکوک به PCOS هستند باید با پزشک خود صحبت کنند. طیف وسیعی از درمان ها وجود دارد.

برای تعیین مناسب ترین درمان، پزشک ممکن است از فرد در موارد زیر سوال کند:

• علائم آن ها
  • سایر مشکلات سلامتی
  • آیا آنها می خواهند باردار شوند؟

برخی از درمان های PCOS ممکن است باردار شدن را سخت تر کند. یک پزشک می تواند در مورد مناسب ترین درمان برای کسانی که می خواهند باردار شوند توصیه کند.

سرطان دهانه رحم

ترشحات قهوه ای ممکن است نشانه سرطان دهانه رحم باشد، اما این بسیار نادر است. طبق گزارش موسسه ملی سرطان، سرطان دهانه رحم تنها حدود 0.6 درصد از زنان را در طول زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد.

در موارد بعید که علت ترشحات قهوه ای سرطان دهانه رحم باشد، علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • پریودهای سنگین تر یا طولانی تر
  • خونریزی بین پریودها

هر کسی که مشکوک به سرطان دهانه رحم است باید با پزشک صحبت کند. اولین آزمایشی که پزشک برای سرطان دهانه رحم انجام می دهد، تست پاپ اسمیر است. که می تواند سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم را تشخیص دهد.

اگر پزشک سلول های غیرطبیعی را تشخیص دهد، ممکن است دهانه رحم را با استفاده از یک ابزار بزرگ نمایی بررسی کند. سپس ممکن است نمونه بافتی را برای آزمایش در آزمایشگاه بگیرند. برای کسانی که سرطان دهانه رحم دارند، پزشک آزمایش های تصویربرداری را برای تعیین مرحله آن انجام می دهد. گزینه های درمانی شامل جراحی، رادیوتراپی یا شیمی درمانی است.

منبع:

medicalnewstoday.com