سرطان دهانه رحم چیست | درمان و علائم آن

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند گردن رحم (دهانه رحم) را تحت تاثیر قرار دهد، از التهاب خفیف تا سرطان دهانه رحم. برخی از شرایطی که دهانه رحم را تحت تاثیر قرار می دهند، شایع تر از سایرین هستند. برخی جدی تر از دیگران هستند. همه آنها می توانند علائم مختلفی مانند خونریزی غیرطبیعی از واژن ایجاد کنند یا ممکن است اصلاً علائمی ایجاد نکنند.

برخی از شرایط طبیعی هستند و نیازی به درمان ندارند. نوع درمان در صورت نیاز به شرایط زمینه ای بستگی دارد. پزشک شما می تواند در مورد مناسب ترین درمان برای شما با شما صحبت کند. دهانه رحم دهانه باریک و پایینی رحم است که در بالای واژن قرار دارد. به عنوان یک مسیر بین واژن و رحم عمل می کند، بنابراین نقش مهمی در سیستم تولید مثل زنان دارد.

سرطان دهانه رحم زمانی رخ می دهد که سلول های دهانه رحم غیرطبیعی شده و شروع به رشد خارج از کنترل کنند. بیشتر موارد سرطان دهانه رحم توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود که یک ویروس رایج مقاربتی است که اغلب خود به خود از بین می رود. انواع مختلفی از اچ پی وی (HPV) وجود دارد، اما دو سویه (16 و 18) مسئول 70 درصد موارد سرطان دهانه رحم هستند.

با این وجود، تخمین زده می شود که 5.5-11٪ موارد سرطان دهانه رحم توسط اچ پی وی (HPV) ایجاد نمی شود. موارد غیر مرتبط با اچ پی وی (HPV) سرطان دهانه رحم، آدنوکارسینوم ها یا سرطان هایی هستند که در سلول های غده ای شروع می شوند. خوشبختانه، افراد معمولاً می توانند با پیروی از دستورالعمل های غربالگری مناسب به منظور شناسایی سلول های غیر طبیعی و درمان آنها قبل از تبدیل شدن به سرطان، از ایجاد سرطان دهانه رحم جلوگیری کنند. در زیر راه هایی برای حفظ سلامت دهانه رحم آورده شده است.

غربالگری سرطان دهانه رحم چگونه انجام میشود؟

در حال حاضر دو تست برای غربالگری سرطان دهانه رحم وجود دارد: تست پاپ اسمیر و تست اچ پی وی (HPV).

هر دو آزمایش به نمونه کوچکی از سلول های دهانه رحم نیاز دارند. برای به دست آوردن نمونه، متخصص زنان، دستگاهی به نام اسپکولوم را در حالی که بیمار روی میز معاینه است وارد واژن می کند. اسپکولوم به باز شدن واژن و ایجاد دید واضحی از دهانه رحم کمک می کند. سپس، پزشك از یک برس کوچک یا ابزار نمونه برداری دیگر برای برداشتن سلول ها از دهانه رحم استفاده می کند. سپس این نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

برای تست پاپ اسمیر، نمونه از نظر سلول های غیرطبیعی و برای تست اچ پی وی (HPV)، نمونه از نظر سویه های پرخطر اچ پی وی (HPV) آزمایش می شود. اگرچه اغلب می توان از یک نمونه برای هر دو آزمایش استفاده کرد، گاهی اوقات دو نمونه گرفته می شود.

دستورالعمل های فعلی برای غربالگری سرطان دهانه رحم به شرح زیر است:

– زنان باید غربالگری سرطان دهانه رحم را در سن ۲۱ سالگی با آزمایش پاپ اسمیر منظم آغاز کنند. در سنین 21 تا 29 سال، بیماران باید هر 3 سال یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

بین سنین 30 تا 65 سال، بیماران سه گزینه غربالگری دارند:

• هر 3 سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر به تنهایی انجام دهید.
  • آزمایش اچ پی وی (HPV) به تنهایی هر 5 سال یکبار.
  • هر 5 سال یک بار آزمایش پاپ و اچ پی وی (HPV) مشترک انجام دهید.

پس از 65 سالگی، افرادی که نتایج غربالگری کافی دارند و در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیستند، می توانند غربالگری را متوقف کنند. علاوه بر این، کسانی که هیسترکتومی با برداشتن دهانه رحم انجام داده اند و سابقه سلول های پیش سرطانی دهانه رحم را ندارند، می توانند غربالگری را متوقف کنند.

هیچ آزمایشی به طور خاص برای غربالگری سرطان دهانه رحم غیر مرتبط با اچ پی وی (HPV) طراحی نشده است، اما هنوز هم می توان از تست پاپ اسمیر برای تشخیص سلول های غیر طبیعی استفاده کرد.

واکسیناسیون اچ پی وی (HPV):

اگرچه واکسن های اچ پی وی (HPV) نمی توانند همه انواع اچ پی وی (HPV) و سرطان دهانه رحم را از بین ببرند، اما می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های مرتبط با اچ پی وی (HPV) کمک کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که همه (مرد و زن) دو دوز واکسن اچ پی وی (HPV) را از سن 11 یا 12 سالگی دریافت کنند. (مطالعه بیشتر: ویروس اچ پی وی چیست و راه های درمان زگیل تناسلی)

برای کسانی که اولین واکسن اچ پی وی (HPV) خود را در سن 15 سالگی یا بالاتر دریافت می کنند، دوز سوم ضروری است. اگر در دوران نوجوانی واکسن اچ پی وی (HPV) را دریافت نكرده اید، ممکن است همچنان بتوانید واکسینه شوید، اما باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا مشخص کنید که آیا این واکسن با توجه به شرایط شخصی شما مناسب است یا خیر.

رابطه جنسی ایمن:

انجام رابطه جنسی ایمن با استفاده از کاندوم می تواند به جلوگیری از گسترش عفونت های مقاربتی (STIs) مانند اچ پی وی (HPV) کمک کند. از آنجایی که اچ پی وی (HPV) از طریق تماس جنسی پوست به پوست منتقل می شود، کاندوم ها در جلوگیری از انتقال آن از فردی به فرد دیگر 100% موثر نیستند، اما محافظت خاصی را ایجاد می کنند. برای مطالعه بیشتر در مورد کاندوم ها میتوانید کاندوم چیست و آیا سایز کاندوم مهم است ؟ را بخوانید.

علاوه بر این، کاندوم می تواند به جلوگیری از گسترش سایر بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و HIV/AIDS کمک کند که وجود آن ها می تواند خطر ابتلا به HPV را در فرد افزایش دهد. (مطالعه بیشتر: کلامیدیا چیست و علل، راه های درمان کلامیدیا)

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که از دهانه رحم شروع می شود. دهانه رحم یک استوانه توخالی است که قسمت پایینی رحم زن را به واژن او متصل می کند. اکثر سرطان های دهانه رحم در سلول های سطح دهانه رحم شروع می شوند. سرطان دهانه رحم یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان زنان آمریکایی بود. اما از زمانی که تست های غربالگری به طور گسترده در دسترس قرار گرفتند، این تغییر کرده است.

علائم سرطان دهانه رحم چیست ؟

بسیاری از زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه خود متوجه این بیماری نمی شوند زیرا معمولاً تا مراحل پایانی علائمی ایجاد نمی کند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، به راحتی با شرایط رایجی مانند دوره های قاعدگی و عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) اشتباه می شوند.

علائم معمول سرطان دهانه رحم عبارتند از:

1- خونریزی غیرمعمول، مانند بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی یا بعد از یائسگی.

2- ترشحات واژن که ظاهر یا بویی متفاوت از معمول دارند

3- درد در لگن

4- نیاز به دفعات بیشتر ادرار کردن

5- درد در هنگام ادرار

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. دریابید که پزشک شما چگونه سرطان دهانه رحم را تشخیص می دهد. بیشتر موارد سرطان دهانه رحم توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) منتقل می شود. این همان ویروسی است که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود.

علائم سرطان دهانه رحم

مراحل سرطان دهانه رحم چیست ؟

پس از تشخیص، پزشک سرطان شما را مرحله ای تعیین می کند. مرحله نشان می دهد که آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر، و اگر چنین است، تا چه حد گسترش یافته است. مرحله بندی سرطان می تواند به پزشک کمک کند تا درمان مناسب را برای شما پیدا کند.

سرطان دهانه رحم چهار مرحله دارد:

مرحله 1: سرطان کوچک است. ممکن است به غدد لنفاوی سرایت کرده باشد. به سایر قسمت های بدن شما سرایت نکرده است.

مرحله 2: سرطان بزرگتر است. ممکن است به خارج از رحم و دهانه رحم یا به غدد لنفاوی گسترش یافته باشد. هنوز به قسمت های دیگر بدن شما نرسیده است.

مرحله 3: سرطان به قسمت پایین واژن یا لگن گسترش یافته است. ممکن است حالب ها را مسدود کند، لوله هایی که ادرار را از کلیه ها به مثانه می برند. به سایر قسمت های بدن شما سرایت نکرده است.

مرحله 4: سرطان ممکن است در خارج از لگن به اندام هایی مانند ریه ها، استخوان ها یا کبد شما گسترش یافته باشد.

درمان سرطان دهانه رحم چگونه انجام میشود ؟

سرطان دهانه رحم اگر زود تشخیص داده شود بسیار قابل درمان است. چهار درمان اصلی عبارتند از:

• عمل جراحی
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • درمان هدفمند

گاهی اوقات این درمان ها با هم ترکیب می شوند تا اثربخشی بیشتری داشته باشند.

1- عمل جراحی:

هدف از جراحی حذف تا حد امکان سرطان است. گاهی اوقات پزشک می تواند فقط ناحیه ای از دهانه رحم را که حاوی سلول های سرطانی است بردارد. برای سرطانی که گسترده تر است، جراحی ممکن است شامل برداشتن دهانه رحم و سایر اندام های لگن باشد.

2- پرتو درمانی:

تابش با استفاده از پرتوهای پرانرژی اشعه ایکس سلول های سرطانی را از بین می برد. می توان آن را از طریق دستگاه خارج از بدن تحویل داد. همچنین می توان آن را از داخل بدن با استفاده از یک لوله فلزی که در رحم یا واژن قرار داده شده است، تحویل داد.

3- شیمی درمانی:

شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی در سراسر بدن استفاده می کند. پزشکان این درمان را به صورت دوره ای انجام می دهند. برای مدتی شیمی درمانی دریافت خواهید کرد. سپس درمان را متوقف خواهید کرد تا به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد.

4- درمان هدفمند:

بواسیزوماب (آواستین) یک داروی جدیدتر است که به روشی متفاوت از شیمی درمانی و پرتودرمانی عمل می کند. رشد رگ های خونی جدیدی را که به رشد و بقای سرطان کمک می کنند، مسدود می کند. این دارو اغلب همراه با شیمی درمانی تجویز می شود. اگر پزشک شما سلول های پیش سرطانی را در دهانه رحم شما کشف کند، می توان آنها را درمان کرد. ببینید چه روش هایی از تبدیل این سلول ها به سرطان جلوگیری می کند.