راهکار رابطه جنسی در افراد مبتلا آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

رابطه جنسی جنبه پیچیده ای از زندگی انسان است و چیزی فراتر از یک عمل جنسی است. عملکرد جنسی طبیعی شامل فعالیت جنسی با گذر از مراحل از برانگیختگی به آرامش بدون مشکل و با احساس لذت، رضایت است. بیماری های روماتیسمی ممکن است بر تمام جنبه های زندگی از جمله عملکرد جنسی تأثیر بگذارد. دلایل اختلال در عملکرد جنسی چند عاملی است و شامل عوامل مرتبط با بیماری و همچنین درمان است.

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی چیست؟

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی (Rheumatoid Arthritis) یک بیماری مزمن است که می تواند باعث التهاب مفاصل در سراسر بدن، به ویژه در دست ها، زانوها و پاها شود. آرتریت روماتوئید (RA) همچنین یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم خود حمله می کند.

دانشمندان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آرتریت روماتوئید (RA) می شود. با این حال، علائم می تواند زندگی روزمره، از جمله رابطه جنسی را چالش برانگیزتر کند. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) با درد و سفتی مفاصل کنار می آیند که می تواند تحرک آنها را محدود کند. خستگی ناشی از آرتریت روماتوئید (RA) ممکن است باعث شود آنها برای رابطه جنسی بیش از حد خسته شوند.

علاوه بر این، التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید می تواند منجر به اختلال نعوظ (ED) در مردان و خشکی واژن در زنان شود. مشکلات میل جنسی و ارگاسم نیز رایج است.

روماتیسم مفصلی می تواند به طرق دیگری نیز بر رابطه جنسی افراد تأثیر بگذارد. کنار آمدن با یک بیماری مزمن اغلب منجر به افسردگی و اضطراب می شود که ممکن است در روابط جنسی تداخل ایجاد کند. برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید با تصویر بدنی خود دست و پنجه نرم می‌کنند و احساس می‌کنند که به دلیل بیماری کمتر مطلوب هستند.

روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی التهابی مزمن است که با تخریب پیشرونده مفاصل ناشی از التهاب مزمن سینوویال مشخص می‌شود. منجر به درجات مختلفی از ناتوانی می شود و در نهایت تأثیر عمیقی بر جنبه های اجتماعی، اقتصادی، روانی و جنسی زندگی بیمار می گذارد.

اثر روماتیسم مفصلی بر عملکرد رابطه جنسی

عملکرد جنسی یک حوزه نادیده گرفته شده از کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) است که به طور معمول توسط پزشکان یا متخصصان بهداشت مورد توجه قرار نمی گیرد. عملکرد جنسی نیز بخشی از پرسشنامه هایی نیست که اغلب برای ارزیابی عملکرد فیزیکی یا کیفیت زندگی استفاده می شود. بنابراین مهم است که پزشکان یا سایر متخصصان بهداشتی که مسئول رسیدگی به این نوع بیماران هستند، موضوع مسائل جنسی را مطرح کرده و با آنها در میان بگذارند. سکس تراپی چیست و سکس تراپیست کیست را بخوانید.

آرتریت روماتوئید ممکن است بر تمام جنبه های زندگی از جمله عملکرد جنسی تأثیر بگذارد. این عوامل عبارتند از: درد، خستگی، سفتی، اختلال عملکردی، افسردگی، اضطراب، تصویر منفی بدن، کاهش میل جنسی، عدم تعادل هورمونی و درمان دارویی.

مشکلات جنسی در آرتریت روماتوئید را می توان به متغیرهای جسمی و روانی نسبت داد. متغیرهای فیزیکی شامل مشکلات در انجام رابطه جنسی (ناتوانی جنسی)، در حالی که متغیرهای روانشناختی شامل افسردگی، تغییر تصویر بدن، نگرانی در مورد علاقه شریک زندگی، و کاهش میل جنسی است که هم در کاهش میل و هم در رضایت منعکس می شود.

اکثر بیماران مبتلا به به آرتریت روماتوئید (RA) زن هستند و تفاوت هایی در سلامت جنسی بین زنان و مردان مبتلا به به آرتریت روماتوئید (RA) وجود دارد. نشان داده شده است که زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید نسبت به گروه شاهد، تخیلات جنسی کمتری دارند و کمتر خودارضایی می‌کنند، و در حین مقاربت، درد مشکل غالب و همچنین محدودیت حرکت مفاصل است، اما تفاوتی در رضایت وجود ندارد.

کارشناسان تخمین می زنند که بیش از نیمی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید با درجاتی از اختلال عملکرد جنسی روبرو هستند.

نکات مهم افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در رابطه جنسی

خوشبختانه، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید هنوز هم می توانند از رابطه جنسی رضایت بخش لذت ببرند. شما میتوانید جهت مشاوره جنسی با مرکز سلامت جنسی ژوآ تماس بگیرید و البته این نکات ممکن است کمک کند:

با شریک زندگیتان صحبت کنید

از به اشتراک گذاشتن آنچه برای شما احساس خوب یا ناراحت کننده است نترسید. گفت‌وگو درباره رابطه جنسی می‌ تواند شما را به هم نزدیک ‌تر کند، استرس رابطه را کاهش دهد و به شما کمک کند تا به عنوان یک تیم با هم کار کنید. (اگر شما و شریک زندگیتان در برقراری ارتباط مشکل دارید، سعی کنید به یک مشاور یا درمانگر جنسی مراجعه کنید).

به طور منظم به پزشك و روان شناس خود مراجعه کنید

از آرتریت روماتوئید خود به خوبی مراقبت کنید و دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید. در مورد مسائل جنسی نیز باز باشید. رابطه جنسی بخشی جدایی ناپذیر از سلامت کلی شماست. سكستراپ شما می تواند درمان هایی را برای مشکلات جنسی پیشنهاد دهد.

قبل از رابطه جنسی حمام آب گرم بگیرید یا از پد گرم کننده استفاده کنید

گرما می تواند مفاصل شما را شل کند و حرکت را آسان تر کند. همچنین ممکن است به داشتن رابطه جنسی زیر گرمای یک پتوی برقی فکر کنید.

زمانی که بهترین احساس را دارید رابطه جنسی داشته باشید

اگر دارو مصرف می‌کنید، به زمانی که به نظر می‌رسد مؤثرتر است توجه داشته باشید. اگر صبح ها احساس سفتی و درد می کنید یا شب ها خسته هستید، سعی کنید بعد از ظهر رابطه جنسی داشته باشید.

پوزیشن ها و فعالیت های جنسی مختلف را امتحان کنید

موقعیت و پوزیشن هایی که قبل از آرتریت روماتوئید برای شما خوب کار می کردند ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند. شما و شریک زندگیتان با هم می توانید فعالیت های جدیدی را تجربه کنید. همچنین به یاد داشته باشید که رابطه جنسی همیشه به معنای مقاربت نیست. لمس و بوسیدن هنوز هم می تواند لذت زیادی به همراه داشته باشد. از این کاوش لذت ببرید.