سلامت جنسی برای مردان همجنسگرا و دوجنسگرا

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده محتمل ترین راه برای انتقال عفونت مقاربتی (STI) است. استفاده از کاندوم به محافظت در برابر HIV کمک می کند و خطر ابتلا به بسیاری دیگر از بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد.

یک نظرسنجی از مردان همجنسگرا و دوجنسگرا توسط استون وال (Stonewall) نشان داد که از هر 3 مرد 1 نفر هرگز آزمایش HIV انجام نداده است و از هر 4 نفر 1 نفر برای هیچ بیماری مقاربتی آزمایش نشده است. مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند (MSM) باید حداقل هر 6 ماه یک بار در کلینیک سلامت جنسی یا اورولوژیست معاینه شوند. این مهم است، زیرا برخی از بیماری های مقاربتی هیچ علامتی ایجاد نمی کنند.

هپاتیت A

هپاتیت A یک عفونت کبدی است که توسط یک ویروس در مدفوع منتشر می شود. عفونت معمولا در غذاها یا نوشیدنی های آلوده یا با شستن نامناسب دست ها منتشر می شود. با این حال می توانید هپاتیت A را از طریق رابطه جنسی، از جمله رابطه جنسی دهانی- مقعدی (“ریمینگ”) و رابطه جنسی دهانی بعد از رابطه جنسی مقعدی دریافت کنید. MSM با چندین شریک به ویژه در معرض خطر هستند.

علائم هپاتیت A می تواند تا 8 هفته پس از رابطه جنسی ظاهر شود و شامل خستگی و احساس بیماری (تهوع) باشد. هپاتیت A معمولا تهدید کننده زندگی نیست و بیشتر افراد ظرف چند ماه بهبودی کامل پیدا می کنند.

MSM می تواند با موارد زیر از ابتلا به هپاتیت A جلوگیری کند:

• شستن دست ها بعد از رابطه جنسی (در صورت امکان، پایین، کشاله ران و آلت تناسلی نیز با دوش گرفتن)
  • تعویض کاندوم بین رابطه جنسی مقعدی و دهانی (مطالعه بیشتر: سکس دهانی یا اورال سکس چیست و رابطه جنسی دهانی)
  • استفاده از یک مانع (مانند کاندوم که به صورت مربع بریده شده است) برای به داخل بردن زبان در حفره مقعد
  • استفاده از دستکش های لاتکس یا غیر لاتکس برای به داخل بردن انگشت یا به داخل بردن دست تا مچ در حفره مقعد
  • عدم اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی
  • سوال در مورد واکسن هپاتیت A در یک کلینیک سلامت جنسی یا GUM

اگر فکر می کنید ممکن است هپاتیت A داشته باشید یا سوالی دارید، به کلینیک سلامت جنسی یا GUM مراجعه کنید. واکسن هپاتیت A برای افرادی که به کشورهایی که این بیماری در آن ها شایع است سفر می کنند در دسترس است.

هپاتیت B

هپاتیت B یک عفونت ویروسی است که باعث التهاب کبد می شود. معمولا علائم واضحی ایجاد نمی کند و ممکن است طی چند ماه بدون درمان برطرف شود. با این حال، در برخی موارد عفونت می تواند ادامه داشته باشد و باعث بیماری جدی کبد، از جمله سیروز (التهاب شدید كبد) و سرطان کبد شود.

هپاتیت B از طریق تماس با خون یا مایعات بدن فرد آلوده منتقل می شود. MSM در معرض خطر ابتلا به هپاتیت B هستند اما می توان با واکسیناسیون هپاتیت B از آن ها محافظت کرد. واکسیناسیون MSM از کلینیک های سلامت جنسی، کلینیک های پزشکی ادراری تناسلی (GUM) یا پزشکان عمومی در دسترس است.

هپاتیت C

هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که باعث التهاب کبد می شود. اغلب در ابتدا علائم واضحی ایجاد نمی کند، اما در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری جدی کبد شود. از طریق تماس با خون فرد آلوده منتقل می شود. مردانی که نگران هستند در معرض خطر هستند باید با پزشک یا کلینیک سلامت جنسی خود مشورت کنند. همچنین، هپاتیت C در بسیاری از موارد قابل درمان است.

سوزاک

این عفونت باکتریایی باعث ایجاد سوزش در هنگام ادرار کردن می شود یا احساس می کنید که می خواهید ادرار کنید اما نمی توانید. از طریق رابطه مقعدی، دهانی یا واژینال با فرد آلوده منتقل می شود. سوزاک با آنتی بیوتیک تحت نظارت پزشك متخصص درمان می شود. در مقاله سوزاک چیست، روش انتقال و راه درمان آن تمام موارد توضیح داده شده اند.

اورتریت غیر اختصاصی (Non-specific urethritis) (NSU)

این التهاب مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برد) ناشی از باکتری است. زمانی که این بیماری ناشی از سوزاک نباشد، اورتریت غیر گنوکوکی (NGU) نیز نامیده می شود. NSU به همان روش سوزاک منتقل می شود و اغلب علائم مشابهی دارد. همچنین می تواند ناشی از داشتن رابطه جنسی زیاد یا خودارضایی زیاد باشد که می تواند مجرای ادرار را ملتهب کند. همچنین، با آنتی بیوتیک وتحت نظارت پزشك متخصص قابل درمان است.

کلامیدیا

این یک عفونت باکتریایی مجرای ادرار یا پایین (رکتوم) است. همچنین می تواند گلو را تحت تاثیر قرار دهد، اما کمتر رایج است. کلامیدیا ممکن است باعث ترشح، درد هنگام ادرار کردن یا درد در بیضه شود. با این حال، همه علائمی ندارند. این بیماری می تواند در طول رابطه جنسی با فرد مبتلا به همان روش سوزاک منتقل شود. با آنتی بیوتیک تحت نظارت پزشك درمان می شود. در صورتی که تمایل دارید بیشتر در مورد آن بدانید مقاله کلامیدیا چیست و علل، راه های درمان کلامیدیا را بخوانید.

شیگلا (Shigella)

این یک عفونت باکتریایی روده است که باعث اسهال شدید و گرفتگی معده می شود. اغلب با مسمومیت غذایی اشتباه گرفته می شود. این می تواند در طول رابطه جنسی منتقل شود، از جمله رابطه جنسی مقعدی – دهانی “ریمینگ” و رابطه جنسی دهانی بعد از رابطه جنسی مقعدی. به راحتی پخش می شود – تنها چیزی که لازم است این است که مقدار کمی از مدفوع عفونی وارد دهان شما شود.

فرد مبتلا به شیگلا می تواند تا یک ماه عفونی باشد. با آنتی بیوتیک قابل درمان است. مردانی که مشکوک به شیگلا هستند باید برای انجام آزمایش به کلینیک سلامت جنسی یا پزشک عمومی مراجعه کنند.

مردان می توانند با شستن دست های خود بعد از رابطه جنسی (در صورت امکان با دوش گرفتن، بخش پایین بدن، کشاله ران و آلت تناسلی) و تعویض کاندوم بین رابطه جنسی مقعدی و دهانی از ابتلا به شیگلا جلوگیری کنند. استفاده از دستکش های لاتکس یا غیر لاتکس برای به داخل بردن انگشت یا دست تا مچ به داخل حفره مقعد، محافظت می کند و از اسباب بازی های جنسی یا وسایل استفاده نکنید.

تب خال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی یک عفونت ویروسی است. علائم می تواند شامل تاول ها و زخم های دردناک روی یا اطراف آلت تناسلی یا پایین (مقعد) باشد، اگرچه برخی از مردان هیچ علامتی ندارند. ویروس در بدن باقی می ماند و می تواند باعث شیوع تاول شود.

تبخال تناسلی می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی با فردی که در اطراف یا در دهانش تبخال دارد، یا از طریق تماس پوست به پوست تناسلی با فردی که تبخال تناسلی دارد، منتقل شود. قرص ها و کرم های ضد ویروسی از پزشک عمومی یا کلینیک سلامت جنسی می توانند به علائم کمک کنند.

سیفلیس

سیفلیس یک عفونت باکتریایی است که باعث ایجاد زخم بدون درد، معمولا در ناحیه تناسلی می شود. زخم به خودی خود ناپدید می شود اما علائم دیگری مانند بثورات (به ناحیه ای از پوست گفته می شود که ملتهب، متورم و یا تحریک شده باشد و شبیه به جوش یا زخم به نظر می رسد) روی بدن و غدد متورم ممکن است ظاهر شود.

در مراحل اولیه، سیفلیس بسیار عفونی است و می تواند از طریق تماس نزدیک پوست در حین رابطه جنسی منتقل شود (بیشتر بخوانید:سیفلیس چیست، روش انتقال و راه درمان آن). اگر آن را درمان نکنید، عفونت در نهایت می تواند به مغز یا سایر قسمت های بدن سرایت کند و مشکلات جدی و طولانی مدت ایجاد کند. درمان با تزریق یا قرص آنتی بیوتیک است.

زگیل ناحیه تناسلی

این یک عفونت ویروسی شایع است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. چند هفته یا چند ماه پس از رابطه جنسی با فرد مبتلا ظاهر می شود. این می تواند باعث رشد به اندازه سر سوزن شود، بیشتر روی یا اطراف سر آلت تناسلی، اما همچنین در داخل و اطراف پایین (مقعد) هم است.

هر چه زگیل زودتر درمان شود، درمان آن آسان تر است. شما نمی توانید زگیل تناسلی را با همان کرمی که برای زگیل در قسمت های دیگر بدن خود استفاده می کنید درمان کنید. پزشک آنها را فریز می کند یا کرمی برای حذف آنها تجویز می کند. با تزریق واکسن HPV می توانید خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهید.

شپش ناحیه تناسلی

شپش عمومی (همچنین به عنوان “خرچنگ” شناخته می شود) حشرات کوچک و انگلی هستند که در موهای بدن زندگی می کنند. آن ها بسیار کوچک هستند (فقط 2 میلی متر)، بنابراین به سختی می توان آنها را دید، اگرچه تخم های تیره ریز آن ها به مو چسبیده دیده می شود.

شپش های ناحیه تناسلی موهای ناحیه تناسلی اطراف بیضه ها و پایین بدن را ترجیح می دهند اما ممکن است در موهای بدن نیز یافت شوند. آن ها روی پوست سر شما یافت نمی شوند.

شپش از طریق تماس نزدیک بدن با یک فرد آلوده پخش می شود. آن ها همچنین می توانند با استفاده از لباس، حوله یا ملافه مشترک پخش شوند، اما این نادر است. علائم شامل خارش یا بثورات پوستی است. درمان را می توان در خانه با لوسیون ها یا کرم های خریداری شده از داروخانه انجام داد (بدون نیاز به نسخه).

گال

این یک عفونت ناشی از کنه های ریز است که در زیر پوست سوراخ می شوند. این باعث خارش شدید برای اکثر افراد می شود (اگرچه برخی به سختی متوجه آن می شوند). خارش معمولا 2 هفته یا بیشتر پس از رابطه جنسی با فرد مبتلا شروع می شود. شما همچنین می توانید از تخت خواب و حوله مشترک به گال مبتلا شوید، اما این امر کمتر رایج است. درمان مشابه درمان شپش ناحیه تناسلی است، اگرچه ممکن است تا چند هفته پس از برداشتن کنه ها به خارش ادامه دهید.

تست بدهید

اگر هر یک از علائم بالا را دارید یا نگران هستید که ممکن است یک بیماری منتقله جنسی داشته باشید، با پزشک عمومی خود صحبت کنید یا به کلینیک سلامت جنسی یا GUM مراجعه کنید. آزمایش منظم یک راه خوب برای اطمینان از داشتن یک زندگی جنسی سالم است.

منبع

nhs.uk