تبخال تناسلی چیست و علائم آن در زنان و مردان

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی ( STD ) است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ( HSV ) ایجاد می شود. این می تواند باعث ایجاد زخم در ناحیه تناسلی یا مقعدی، باسن فرد شود. شما می توانید آن را از رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که آن را دارد دریافت کنید. ویروس حتی زمانی که زخم وجود نداشته باشد می تواند پخش شود. مادران همچنین می توانند نوزادان خود را در هنگام زایمان آلوده کنند.

انواع تبخال تناسلی

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) باعث تبخال تناسلی می شود:

1- HSV-1 : این نوع معمولا باعث تبخال می شود، اما می تواند باعث تبخال تناسلی نیز شود..

2- HSV-2 : این نوع معمولا باعث تبخال تناسلی می شود، اما می تواند موجب تبخال غیر تناسلی نیز بشود.

ویروس ها از طریق خراشیدگی پوست یا غشاهای مخاطی وارد بدن می شوند. غشاهای مخاطی لایه های نازکی از بافت هستند که دهانه های بدن شما را می پوشانند. آنها را می توان در بینی، دهان و اندام تناسلی شما یافت.

هنگامی که ویروس ها در داخل هستند، خود را در سلول های شما ترکیب می کنند. ویروس ها به راحتی تکثیر می شوند یا با محیط خود سازگار می شوند که درمان آنها را دشوار می کند.

علائم تبخال تناسلی چیست؟

درد یا خارش ممکن است تا زمانی که عفونت از بین برود، درد و حساسیت در ناحیه تناسلی خود را تجربه کنید. برجستگی های قرمز کوچک یا تاول های ریز سفید. اینها ممکن است چند روز تا چند هفته پس از عفونت ظاهر شوند. زخم و یا تاول هایی سر باز میكنند و باعث ترشحات و یا خونریزی میشوند. زخم ها ممکن است باعث دردناک شدن ادرار شود. در طول شیوع اولیه، ممکن است علائم و نشانه‌های آنفولانزا مانند تورم غدد لنفاوی در کشاله ران، سردرد، دردهای عضلانی و تب داشته باشید.

زخم ها در جایی ظاهر می شوند که عفونت وارد بدن شما شده است. شما می توانید عفونت را با لمس زخم و سپس مالیدن یا خاراندن ناحیه دیگری از بدن از جمله چشمان خود گسترش دهید.

مردان و زنان ممکن است در موارد زیر دچار زخم شوند :

1- باسن و ران

2- مقعد

3- دهان

4- مجرای ادرار ( لوله ای که اجازه می دهد ادرار از مثانه به خارج تخلیه شود )

علائم تبخال جنسی در زنان

علائم تبخال جنسی در زنان همچنین می توانند زخم هایی در داخل یا روی موارد زیر ایجاد کنند:

1- ناحیه واژن

2- اندام تناسلی خارجی

3- دهانه رحم

علائم تبخال جنسی در مردان

علائم تبخال جنسی در مردان همچنین می توانند زخم هایی در داخل یا روی موارد زیر ایجاد کنند :

1- آلت تناسلی

2- کیسه بیضه

3- عودها شایع هستند

تبخال تناسلی برای هر فردی متفاوت است. علائم و نشانه‌ها ممکن است برای سال‌ها، خاموش و روشن شوند. گاهی اوقات افراد نمی دانند که تبخال دارند زیرا علائمی ندارند یا علائم بسیار خفیفی دارند. این ویروس در نوزادان تازه متولد شده یا در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف می تواند جدی تر باشد.

شیوع های مکرر به خصوص در سال اول شایع است. با گذشت زمان، کمتر به آنها مبتلا می شوید و علائم خفیف تر می شوند. ویروس تا آخر عمر در بدن شما باقی می ماند.

آزمایشاتی وجود دارد که می تواند تبخال تناسلی را تشخیص دهد اما هیچ درمانی برای از بین بردن همیشگی تبخال تناسلی وجود ندارد. با این حال، داروها می توانند به کاهش علائم، کاهش شیوع بیماری و کاهش خطر انتقال ویروس به دیگران کمک کنند. استفاده صحیح از کاندوم می تواند خطر ابتلا یا انتشار تبخال را کاهش دهد، اما نه از بین ببرد.

و در نهایت، مطمئن ترین راه برای جلوگیری از عفونت یا همان تبخال تناسلی، عدم داشتن رابطه جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی است!

منبع:

medlineplus.gov