اثر درمان سرطان بر رابطه جنسی در زنان

مشاوره جنسی افراد مبتلا به سرطان

بسیار مهم است اثر درمان سرطان بر رابطه جنسی در زنان که با پزشك خود در مورد بی خطر بودن رابطه جنسی در حین انجام شیمی درمانی صحبت کنید. ممکن است محدودیت‌هایی برای کارهایی که می‌توانید انجام دهید داشته باشید و یا باید اقدامات احتیاطی برای حفظ امنیت خود و شریک زندگی‌تان انجام دهید.

شما می توانید در مورد اثرات شیمی درمانی بر انواع مختلف سرطان اطلاعات كسب كنید. شیمی درمانی اغلب از طریق یک لوله داخل وریدی (IV) در جریان خون قرار داده می شود و برخی از قرص های شیمی درمانی از طریق دهان (خوراکی) استفاده می شود. برخی از انواع شیمی درمانی می توانند مستقیماً بر عملکرد اندام های جنسی زن یا تغییر سطح هورمون تأثیر بگذارند. پزشک شما می تواند به شما بگوید که آیا برنامه درمانی شما شامل هر یک از این داروهای شیمی درمانی است یا خیر. شما می توانید جهت مشاوره جنسی افراد مبتلا به سرطان از کلینیک ژوا کمک بگیرید.

بارداری و باروری در طول و بعد از شیمی درمانی

اگر فکر می کنید ممکن است بخواهید در آینده بچه دار شوید، مهم است که قبل از شروع شیمی درمانی با پزشك خود در این مورد صحبت کنید. باید بدانید که آیا درمان روی باروری شما تأثیر می گذارد یا خیر.

بسیاری از داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند می توانند به نوزاد متولد نشده آسیب برسانند. به همین دلیل، معمولاً به زنان توصیه می‌شود از روش‌های ضدبارداری استفاده کنند تا در طول درمان باردار نشوند. این مهم است که بدانید بهترین و ایمن ترین نوع کنترل بارداری برای شما كدام است. اگر می خواهید باردار شوید، با پزشک خود در مورد مدت زمانی که پس از پایان درمان باید صبر کنید، صحبت کنید.

پس از شیمی درمانی، ممکن است برای برخی از زنان همچنان امکان بارداری وجود داشته باشد. به خاطر داشته باشید که، حتی اگر هنوز پریودهای ماهانه دارید، سخت است که بگویید آیا می‌توانید باردار شوید یا خیر. زنانی که نمی خواهند باردار شوند، حتی پس از انجام شیمی درمانی باید از کنترل بارداری استفاده کنند و باید در مورد مدت زمانی که به کنترل بارداری نیاز است با پزشک خود صحبت کنند.

یائسگی زودرس با شیمی درمانی

زنانی که هنوز یائسگی را شروع نکرده اند و شیمی درمانی می شوند ممکن است علائم یائسگی زودرس را در طول درمان و بعد از آن داشته باشند. این علائم شامل گرگرفتگی، خشکی واژن، تنگی واژن و دوره های قاعدگی نامنظم یا بدون قاعدگی است. اگر پوشش واژن به دلیل درمان نازک شود، ممکن است پس از رابطه جنسی، لکه‌های خون دیده شود.

عفونت‌ها ممکن است در این حین رخ دهند زیرا شیمی‌درمانی می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند. اگر عفونت واژن دارید پزشك خود بگویید و فورا آن را درمان کنید. مثلا اگرعفونت قارچی دارید، ممکن است متوجه خارش در داخل واژن شوید. همچنین ممکن است ترشحات غلیظ و سفید رنگی داشته باشید و در حین رابطه جنسی احساس سوزش کنید. با نپوشیدن جوراب شلواری، شلوار نایلونی یا شلوار تنگ می توان از عفونت های قارچی پیشگیری کرد. لباس های گشاد و شلوارهای نخی بپوشید تا رطوبت در ناحیه واژن به دام نیفتد.

اگر در گذشته تبخال تناسلی یا زگیل تناسلی داشته اید، شیمی درمانی ممکن است باعث تکرار آنها شود.

اجتناب از بیماری های مقاربتی مهم است. اگر با کسی رابطه جنسی دارید، سعی کنید رابطه جنسی ایمن داشته باشید ( هر بار که رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال دارید از کاندوم استفاده كنید ).

شیمی درمانی و میل جنسی

شیمی درمانی دارای عوارض جانبی مختلفی است که می تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد، مانند خستگی، درد دهان، نوروپاتی، حالت تهوع، کاهش اشتها و درد. اضطراب یا افسردگی نیز می تواند بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد و انرژی کمی برای رابطه جنسی باقی بگذارد. میل جنسی اغلب زمانی برمی گردد که زن احساس بهتری داشته باشد كه این اتفاق میتواند در حین درمان و یا پایان درمان رخ دهد.

زنانی که شیمی درمانی می‌شوند نیز نسبت به ظاهر خود حساس هستند. بسته به نوع شیمی درمانی که دریافت می کنید، ممکن است ریزش مو، کاهش یا افزایش وزن و تغییرات پوستی رخ دهد.

چگونه هورمون درمانی می تواند بر رابطه جنسی تأثیر بگذارد

هورمون درمانی ممکن است برای درمان انواع خاصی از سرطان های سینه و پوشش داخلی رحم (سرطان آندومتر) استفاده شود. این درمان، هورمون‌هایی را که این سرطان‌ها برای رشد نیاز دارند، مسدود می‌کند. از آنجایی که میل جنسی و عملکرد جنسی تحت تأثیر هورمون ها قرار می گیرند، مسدود کردن آنها می تواند بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد. بد نیست سکس تراپیست کیست را مطالعه کنید.

انواع مختلفی از هورمون درمانی وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که متوجه شده اید کدام یک بخشی از برنامه درمانی شما است. عوارض جانبی احتمالی را بشناسید تا بدانید چه چیزی در پیش دارید و چگونه آن ها را مدیریت كنید. همچنین مهم است که با شریک زندگی خود در مورد آنچه انتظار می رود صحبت کنید. همچنین جهت مشاوره جنسی با ما تماس بگیرید.

منبع: www.cancer.org

4.8/5 - (6 امتیاز)