بیماری پارکینسون و مشکلات جنسی

بیماری پارکینسون به انگلیسی به اختصار PD، اختلال پیش‌رونده، مخرب و درازمدت دستگاه عصبی مرکزی است که عمدتاً سیستم حرکتی بدن را مختل می‌کند. نشانه‌های این بیماری معمولاً آرام و به ‌تدریج ظاهر می‌شوند و با پیشرفت بیماری، علائم غیرحرکتی نیز بروز می‌کنند.

آشکارترین نشانه‌های زودرس این بیماری عبارتند از لرزش، خشکی بدن، آرام‌شدن حرکات و دشواری در راه‌رفتن. نشانه‌های شناختی و رفتاری این بیماری نیز در اغلب افراد معمولاً به شکل افسردگی، اضطراب و فقدان علاقه و هیجان بروز می‌کند. در مراحل پیشرفتهٔ بیماری پارکینسون، بعضاً زوال عقل نیز شایع است. فرد مبتلا به پارکینسون ممکن است مشکلاتی در خوابیدن و سیستم حواس خود نیز تجربه کند.

فهمیدن اینکه شما به بیماری پارکینسون مبتلا هستید می تواند کل زندگی شما از جمله زندگی جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما راه هایی وجود دارد که می توانید آن بخش از رابطه خود را قوی نگه دارید و هر مشکلی را مدیریت کنید.

مانند هر موضوعی که ما را کمترین خجالت می‌کشد، مشکلات جنسی اغلب زیر فرش کشیده می‌شوند. این موضوع به ندرت در خارج از اتاق خواب ذکر می شود (و ممکن است حتی در داخل اتاق خواب نیز تابو احساس شود) و ممکن است به ندرت به (یا توسط) پزشک شما مطرح شود. با این حال، تغییرات جنسی یکی از بخش‌های رایج پیری است و اغلب در میان افراد مبتلا به پارکینسون رخ می‌دهد.

شما می توانید در حین زندگی با بیماری پارکینسون (PD) به روابط جنسی سالم ادامه دهید، اما ممکن است چالش های جدیدی را تجربه کنید. علائم پارکینسون می تواند موانعی برای صمیمیت ایجاد کند و بسیاری از افراد مبتلا به پارکینسون احساساتی را تجربه می کنند که بر روابط جنسی آنها تأثیر می گذارد، مانند اضطراب، ترس و ناامنی در مورد تغییرات فیزیکی.

استرس ناشی از مراقبت از یک عزیز مبتلا به PD می تواند شما را خسته، مضطرب یا حتی رنجش کند. صحبت کردن با شریک زندگی تان کلید یافتن راه حل هایی است که برای هر دوی شما مفید باشد. اگر بتوانید باز، صادق و صبور باشید – و به یاد داشته باشید که صمیمیت فیزیکی اشکال مختلفی دارد  شما و شریک زندگیتان می توانید راه های زیادی برای سازگاری پیدا کنید.

پزشک شما منبع کمک است. درمان‌ها و استراتژی‌ها در دسترس هستند، اما مردم اغلب در مورد مسائل جنسی با پزشک خود صحبت نمی‌کنند. به اشتراک گذاشتن این جنبه از زندگی خود با PD با پزشکتان می تواند به شما در حفظ یک رابطه جنسی سالم و کیفیت زندگی کمک کند.

پارکینسون می تواند از طرق مختلفی بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد:

1- این بیماری اغلب باعث لرزش و سفتی در بدن شما می شود. این می تواند رابطه جنسی را دشوار، دردناک یا ناراحت کننده کند.

2- مردان و زنان به طور یکسان ممکن است پس از تشخیص پارکینسون متوجه کاهش میل یا میل جنسی شوند. این ممکن است با سطوح دوپامین، یک ماده شیمیایی مغز که با بسیاری از علائم پارکینسون مرتبط است، مرتبط باشد. اختلال کم کاری میل جنسی چیست؟ را مطالعه کنید.

یا ممکن است در مورد تشخیص بیماری پاركینسون، افسرده شده باشید. و برخی داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی، می توانند میل جنسی شما را مختل کنند. در موارد نادر، برخی از داروها ممکن است باعث ایجاد رفتار جنسی اجباری نامناسب شوند.

3- استرس ناشی از یک بیماری جدی نیز می‌تواند بر شما و شریک زندگی‌تان تأثیر بگذارد. و ممکن است بیش از حد احساس خستگی کنید که در خلق و خو باشید.

4- مشكل نعوظ در مردان: اختلال نعوظ (ED) شایع ترین مشکل جنسی مردان مبتلا به پارکینسون است. عوارض جانبی دارو، بیماری در حال پیشرفت و علائم غیرحرکتی مانند اضطراب یا بی تفاوتی، می تواند میل جنسی، نعوظ و ارگاسم را کاهش دهد.

از آنجایی که افسردگی اغلب با اختلال نعوظ رخ می دهد، درمان افسردگی ممکن است به اختلال نعوظ کمک کند. با این حال، برخی از داروهای ضد افسردگی نیز می توانند میل جنسی را کاهش داده و باعث اختلال نعوظ شوند. از پزشک خود در مورد داروهای جدیدتری که احتمال کمتری در ایجاد اختلال نعوظ نقش دارند، بپرسید. سایر درمان‌های اختلال نعوظ از داروها، مانند ویاگرا (سیلدنافیل) و سیالیس (تادالافیل)، تا فیزیوتراپی یا مشاوره و روان شناسی، دستگاه‌های وکیوم و ایمپلنت‌های جراحی را شامل می‌شود.

5- خشكی واژن در زنان: زنان مبتلا به پارکینسون ممکن است کاهش میل جنسی و مشکلات ارگاسم را تجربه کنند. برخی نیز هنگام مقاربت درد دارند که اغلب به دلیل کاهش رطوبت است. تغییرات در هورمون استروژن ممکن است نقش داشته باشد. (به نظر می رسد استروژن نیز بر پارکینسون تأثیر دارد، اما جزئیات این تعامل هنوز مشخص نیست.) بسیاری از زنان نیز با تصویر بدن دست و پنجه نرم می کنند، و تغییرات فیزیکی و گاهی انگ اجتماعی PD می تواند بر ادراک زن از بدن خود تأثیر بگذارد. گزینه های درمانی شامل اضافه کردن لوبریكانت ها، زمان بندی رابطه جنسی برای دوره هایی که علائم پارکینسون به خوبی کنترل می شود و صحبت با یک درمانگر است.

چگونه بیماری پارکینسون بر سلامت جنسی تأثیر می گذارد؟

علائم پارکینسون و داروها می توانند تغییراتی در سلامت جنسی ایجاد کنند:

1- کندی و سفتی می تواند فعالیت جنسی را چالش برانگیزتر کند.

2- لرزش و دیسکینزیا می توانند باعث ناراحتی یا ایجاد مزاحمت شوند، به خصوص که اینها به طور طبیعی با هیجان افزایش می یابند.

3- خستگی و افسردگی، که در PD رایج است، می تواند میل جنسی را کاهش دهد.

4- داروهای پارکینسون، مانند آگونیست های دوپامین، می توانند علاقه و فعالیت جنسی را افزایش دهند. برخی از داروهای ضد افسردگی برعکس عمل می کنند و علاقه کمتری به رابطه جنسی دارند.

5- تغییر در تصویر بدن و ظاهر شما و تغییر نقش ها و مسئولیت های خانه نیز می تواند بر روابط جنسی تأثیر بگذارد.

درمان ها و استراتژی ها در افراد مبتلا به بیماری پاركینسون

اگر پزشک شما در مورد مشکلات جنسی سؤال نمی کند، ممکن است مجبور شوید این موضوع را خودتان مطرح کنید. پزشک شما باید از نگرانی های شما آگاه باشد. به این ترتیب، می توانید در مورد گزینه های درمانی احتمالی صحبت کنید و روی یک برنامه برای خود کار کنید. اگر مشکلات جنسی دارید، به این نکات توجه کنید:

1- برنامه‌ریزی برای فعالیت جنسی: زمان‌هایی را در نظر بگیرید که داروهای شما معمولاً بهترین عملکرد را دارند.

2- صمیمیت: آنچه را که برای شما و شریک زندگیتان بهترین است را بیابید و به دنبال راه هایی غیر از رابطه جنسی برای ابراز محبت باشید.

3- از پزشک خود در مورد درمان ها بپرسید: داروهای تجویزی برای مشکلات خاص مانند اختلال نعوظ یا خشکی واژن در دسترس هستند. همچنین ممکن است پزشک شما را به متخصص دیگری مانند متخصص اورولوژی یا متخصص زنان ارجاع دهد تا به مدیریت علائم شما کمک کند.

4- در مورد تجربه خود صادق باشید: از صحبت کردن در مورد تغییرات در میل جنسی یا فعالیت خود با پزشک خود خجالت نکشید یا نترسید. این می تواند نشان دهنده نیاز به تنظیم یا تغییر دارو باشد.

5- با شریک زندگی خود صحبت کنید: اغلب، صریح و صادقانه در مورد آنچه در حال وقوع است صحبت کنید تا بتوانید راه هایی برای درمان پارکینسون پیدا کنید. همچنین می توانید با یک مشاور یا درمانگر جنسی برای هدایت این مکالمات کار کنید.

بارداری و پیشگیری از بارداری در افراد مبتلا به بیماری پاركینسون

اطلاعات محدودی در مورد پارکینسون و بارداری وجود دارد، اما بسیاری از زنان مبتلا به PD با موفقیت نوزادان سالمی را به پایان رسانده‌اند. در دوران بارداری، برخی از زنان متوجه بدتر شدن جزئی علائم می شوند. برخی می گویند خستگی، مشکلات خفیف حافظه یا تغییرات خواب دارند که بسیاری از آنها در بارداری شایع هستند، صرف نظر از اینکه پارکینسون دارید یا خیر.

برخی از زنان در مورد بی خطر بودن مصرف داروهای پارکینسون در دوران بارداری تعجب می کنند. هیچ مطالعه کاملی در مورد اثرات داروهای پارکینسون بر جنین در حال رشد انجام نشده است. هنگام در نظر گرفتن مصرف داروی PD در دوران بارداری، فواید آن باید در مقابل خطرات احتمالی سنجیده شود. زنی با علائم خفیف ممکن است بتواند دارو را کنار بگذارد، اما زنی با علائم متوسط ​​ممکن است برای کار و/یا مراقبت از کودکان دیگر به دارو نیاز داشته باشد. متخصص شما بهترین برنامه درمانی را برای شما پیدا می کند و مراقبت های لازم را با متخصص زنان و زایمان شما هماهنگ می کند. همچنین ممکن است با متخصصی مشاوره ژنتیکی به شما پیشنهاد شود که بتواند اجزای ژنتیکی PD را تشریح کند و در مورد آزمایش ژنتیک با شما صحبت کند.

زنان مبتلا به PD که به دنبال جلوگیری از بارداری یا تنظیم چرخه های قاعدگی هستند ممکن است از قرص های ضد بارداری (داروهای ضد بارداری خوراکی) استفاده کنند. این داروها اثرات داروهای خاص PD را تقویت می کنند، بنابراین ممکن است نیاز به تنظیم دوز داشته باشد، به خصوص در هنگام شروع یا توقف داروهای ضد بارداری خوراکی. برخی از زنان ممکن است جایگزین هایی را برای قرص ترجیح دهند، مانند دستگاه داخل رحمی (IUD) یا دیافراگم.