ویروس اچ پی وی چیست و راه های درمان زگیل تناسلی

ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست و چگونه تشخیص داده میشود ؟ انواع اچ پی وی کدامست؟ و روش های درمان آن و علائم این بیماری را خواهیم پرداخت.

ویروس اچ پی وی چیست ؟

ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی ( HPV ) گروهی از ویروس هایی است كه می توانند باعث ایجاد زگیل در قسمت های مختلف بدن شما شوند. بیش از 200 نوع از این ویروس وجود دارد. حدود 40 مورد از آنها از طریق تماس مستقیم جنسی با فردی که ویروس را دارد منتقل می شود. آنها همچنین می توانند از طریق سایر تماس های صمیمی و پوست به پوست پخش شوند. برخی از این انواع می توانند باعث سرطان شوند و باعث بیماری مقاربتی می شود.

دو دسته اچ پی وی ( HPV ) مقاربتی وجود دارد. HPV کم خطر می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی، زگیل در مقعد و دهان یا گلو شود. اچ پی وی ( HPV ) پرخطر می تواند باعث سرطان های مختلف شود :

1- سرطان دهانه رحم

2- سرطان مقعد

3- برخی از انواع سرطان دهان و گلو

4- سرطان واژن

5- سرطان آلت تناسلی

اکثر عفونت های اچ پی وی ( HPV ) خود به خود از بین می روند و باعث سرطان نمی شوند. اما گاهی اوقات عفونت ها بیشتر طول می کشد. هنگامی که یک عفونت پرخطر اچ پی وی ( HPV ) برای چندین سال طول بکشد، می تواند منجر به تغییرات سلولی شود. اگر این تغییرات درمان نشوند، ممکن است در طول زمان بدتر شوند و به سرطان تبدیل شوند.

سایر بیماری های مقاربتی عبارتند است کلامیدیا ، تب خال تناسلی یا HSV ، سوزاک ، اچ آی وی یا ایدز HIV ، سیفلیس و تریکومونیازیس را می توانید مطالعه کنید.

چه کسانی در معرض خطر عفونت HPV هستند ؟

عفونت اچ پی وی ( HPV ) بسیار شایع است. تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی بلافاصله پس از شروع فعالیت جنسی به اچ پی وی ( HPV ) آلوده می شوند.

علائم ویروس اچ پی وی چیست ؟

برخی از افراد به دلیل برخی از عفونت های کم خطر اچ پی وی ( HPV ) دچار زگیل می شوند، اما انواع دیگر (از جمله انواع پرخطر) هیچ علامتی ندارند.

اگر عفونت پرخطر زگیل تناسلی سال‌ها طول بکشد و باعث تغییرات سلولی شود، ممکن است علائمی داشته باشید. اگر این تغییرات سلولی به سرطان تبدیل شود، ممکن است علائمی نیز داشته باشید. اینکه چه علائمی دارید بستگی به این دارد که کدام قسمت از بدن تحت تأثیر قرار گرفته است.

عفونت های پاپیلومای انسانی چگونه تشخیص داده می شوند ؟

پزشكان معمولاً می توانند زگیل ها را با مشاهده آنها تشخیص دهند.

برای زنان، آزمایش‌های غربالگری سرطان دهانه رحم وجود دارد که می‌تواند تغییراتی را در دهانه رحم پیدا کند که ممکن است منجر به سرطان شود. به عنوان بخشی از غربالگری، زنان ممکن است تست پاپ اسمیر، تست اچ پی وی ( HPV ) و یا بررسی های كولپوسكوپی را برای مشاهده ی دقیق تر انجام دهند.

راه های درمان زگیل تناسلی چیست ؟

خود عفونت اچ پی وی قابل درمان نیست. داروهایی وجود دارد که می توانید برای درمان زگیل تناسلی استفاده کنید. اگر آنها برای شما موثر واقع نشوند، پزشك شما می تواند آن را منجمد كند، بسوزاند یا با جراحی خارج کند.

افرادی که سرطان های مرتبط با اچ پی وی ( HPV ) دارند معمولاً همان نوع درمان را دریافت می کنند که افرادی که سرطان هایی دارند که ناشی از HPV نیستند. یک استثنا در این مورد برای افرادی است که سرطان های خاص دهان و گلو دارند. آنها ممکن است گزینه های درمانی متفاوتی داشته باشند.

آیا می توان از عفونت های HPV پیشگیری کرد ؟

استفاده صحیح از کاندوم ، خطر ابتلا یا انتشار آن را تا حد زیادی کاهش می دهد، اما به طور کامل از بین نمی برد. مطمئن ترین راه برای جلوگیری از عفونت، عدم داشتن رابطه جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی است !

واکسن ها می توانند در برابر چندین نوع  آن ، از جمله برخی که می توانند باعث سرطان شوند، محافظت کنند. واکسن‌ها زمانی که افراد قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس آن‌ها را دریافت می‌کنند، بیشترین محافظت را ایجاد می‌کنند. این بدان معناست که بهتر است افراد قبل از شروع فعالیت جنسی آنها را دریافت کنند.

منبع: medlineplus.gov

4.8/5 - (6 امتیاز)