سیفلیس چیست، روش انتقال و راه درمان آن

سیفلیس یک عفونت باکتریایی است که معمولاً از طریق تماس جنسی منتشر می شود. این بیماری به صورت یک زخم بدون درد شروع می شود (معمولاً در ناحیه تناسلی، راست روده یا دهان). سیفلیس از طریق تماس پوست یا غشای مخاطی با این زخم ها از فردی به فرد دیگر سرایت می کند.

پس از عفونت اولیه، باکتری سفلیس می تواند برای چندین دهه در بدن غیر فعال بماند و دوباره فعال شود. سفليس اولیه را می توان درمان کرد، گاهی اوقات با یک تزریق پنی سیلین. بدون درمان، سيفلیس می تواند به شدت به قلب، مغز یا سایر اندام ها آسیب برساند و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. سفليس همچنین می تواند از مادر به جنین منتقل شود.

علائم سیفلیس چیست و انواع سیفلیس کدام اند؟

سیفلیس در مراحلی ایجاد می شود و علائم در هر مرحله متفاوت است. اما مراحل ممکن است همپوشانی داشته باشند و علائم همیشه به یک ترتیب ظاهر نمی شوند. ممکن است سال ها بدون توجه به علائمی به سفلیس مبتلا شوید. برای اینکه در مورد بیماری های مقاربتی بیشتر بدانید بیماری مقاربتی چیست و انواع بیماری های مقاربتی زنان و مردان را مطالعه فرمایید.

1. سفلیس اولیه

اولین علامت سيفلیس یک زخم کوچک است که شانکر سیفلیس نامیده می شود. زخم در نقطه ای ظاهر می شود که باکتری وارد بدن شما شده است. در حالی که اکثر افراد مبتلا به سفلیس تنها یک شانکر را ایجاد می کنند، برخی از افراد به چندین مورد از آن ها مبتلا می شوند.

شانکر سیفلیس معمولاً حدود سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض ایجاد می شود. بسیاری از افرادی که سيفليس دارند متوجه شانکر سفیلیس نمی شوند زیرا معمولاً بدون درد است و ممکن است در داخل واژن یا راست روده پنهان باشد. شانکر سیفلیس به خودی خود طی سه تا شش هفته بهبود می یابد.

2. سیفلیس ثانویه

در عرض چند هفته پس از بهبودی اولیه شانکر سیفلیس ، ممکن است بثوراتی را تجربه کنید که روی تنه شما شروع می شود اما در نهایت تمام بدن شما را می پوشاند (حتی کف دست ها و کف پاهای شما).

این بثورات معمولاً خارش ندارد و ممکن است با زخم های زگیل مانند در دهان یا ناحیه تناسلی شما همراه باشد. برخی افراد نیز ریزش مو، دردهای عضلانی، تب، گلودرد و غدد لنفاوی متورم را تجربه می کنند. این علائم و نشانه ها ممکن است در عرض چند هفته ناپدید شوند یا به طور مکرر تا یک سال ظاهر شوند و از بین بروند.

3. سيفلیس نهفته

اگر برای سيفلیس درمان نمی‌شوید، بیماری از مرحله ثانویه به مرحله پنهان (نهفته) منتقل می‌شود، زمانی که هیچ علامتی ندارید. مرحله نهفته می تواند سال ها طول بکشد. علائم و نشانه ها ممکن است هرگز باز نگردند، یا بیماری ممکن است به مرحله سوم (ثالثیه) پیشرفت کند.

4. سفليس سوم

حدود 15 تا 30 درصد از افراد مبتلا به سفلیس که تحت درمان قرار نمی گیرند، دچار عوارضی به نام سیفلیس سوم می شوند. این بیماری در مراحل پایانی ممکن است به مغز، اعصاب، چشم ها، قلب، عروق خونی، کبد، استخوان ها و مفاصل آسیب برساند. این مشکلات ممکن است سال ها پس از عفونت اصلی و درمان نشده رخ دهد.

نوروسيفليس چیست ؟

در هر مرحله، سيفليس می تواند گسترش یابد و در کنار سایر آسیب ها، باعث آسیب به مغز و سیستم عصبی و چشم شود.

سیفلیس مادرزادی چیست ؟

نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به سیفلیس می توانند از طریق جفت یا در حین تولد آلوده شوند. اکثر نوزادان مبتلا به سیفلیس مادرزادی هیچ علامتی ندارند، اگرچه برخی از آنها راش را در کف دست و کف پا تجربه می کنند.

علائم و نشانه های بعدی ممکن است شامل ناشنوایی، بدشکلی دندان ها و بینی زینی – جایی که پل بینی فرو می ریزد، باشد. با این حال، نوزادانی که با سيفلیس متولد می شوند نیز می توانند خیلی زود به دنیا بیایند، ممکن است قبل از تولد در رحم بمیرند یا بعد از تولد بمیرند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر شما یا فرزندتان هر گونه ترشح، زخم یا بثورات غیرعادی را تجربه کردید (به خصوص اگر در ناحیه کشاله ران رخ دهد)، با پزشک خود تماس بگیرید.

علل سفلیس چیست ؟

عامل سیفلیس یک باکتری به نام ترپونما پالیدوم است. شایع ترین راه انتشار سیفلیس از طریق تماس با زخم فرد مبتلا در حین فعالیت جنسی است. باکتری ها از طریق بریدگی ها یا ساییدگی های جزئی در پوست یا غشاهای مخاطی وارد بدن می شوند. سيفليس در مراحل اولیه و ثانویه و گاهی در اوایل  دوره نهفته مسری است.

به ندرت، سفليس ممکن است از طریق تماس مستقیم با یک ضایعه فعال، مانند هنگام بوسیدن، گسترش یابد. همچنین می تواند در دوران بارداری یا زایمان از مادر به نوزادان منتقل شود. سيفليس را نمی توان با استفاده از یک توالت، وان حمام، لباس یا ظروف غذا خوردن، یا از دستگیره در، استخر یا جکوزی منتقل کرد.

پس از درمان، سيفليس به خودی خود عود نمی کند. با این حال، در صورت تماس با زخم سیفلیس شخصی، می توانید مجدداً مبتلا شوید. اگر به دانستن در مورد بیماری های جنسی علاقه مند هستید میتوانید مقاله ویروس اچ پی وی چیست و راه های درمان زگیل تناسلی را مطالعه کنید.

عوامل خطر سيفليس چیست ؟

• درگیر شدن در رابطه جنسی محافظت نشده
  • با چندین شریک جنسی رابطه جنسی داشته باشید.
  • مردان همجنسگرا
  • آلوده بودن به HIV ، ویروسی که باعث ایدز می شود.

عوارض سیفلیس چیست ؟

بدون درمان، سیفلیس می تواند منجر به آسیب در سراسر بدن شما شود. سيفلیس همچنین خطر ابتلا به HIV را افزایش می دهد و می تواند مشکلاتی را در دوران بارداری ایجاد کند. درمان می تواند به جلوگیری از آسیب های بعدی کمک کند، اما نمی تواند آسیب هایی را که قبلاً رخ داده است، ترمیم یا معکوس کند.

1. برآمدگی های کوچک یا تومورها

در مرحله آخر سیفلیس، برجستگی ها (لثه ها) می توانند روی پوست، استخوان ها، کبد یا هر اندام دیگری ایجاد شوند. لثه ها معمولاً پس از درمان با آنتی بیوتیک ناپدید می شوند.

2. مشکلات عصبی

سیفلیس می تواند باعث تعدادی از مشکلات سیستم عصبی شود، از جمله:

• سکته
  • مننژیت
  • از دست دادن شنوایی
  • مشکلات بینایی، از جمله نابینایی
  • زوال عقل
  • از دست دادن احساس درد و دما
  • اختلال عملکرد جنسی در مردان
  • بی اختیاری مثانه
  • مشکلات قلبی عروقی

این ممکن است شامل برآمدگی و تورم آئورت (شریان اصلی بدن شما) و سایر رگ‌های خونی باشد. سفليس همچنین ممکن است به دریچه های قلب آسیب برساند.

3. عفونت HIV

بزرگسالان مبتلا به سفليس مقاربتی یا سایر زخم های تناسلی دو تا پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به HIV هستند. زخم سیفلیس می تواند به راحتی خونریزی کند و راه آسانی برای ورود HIV  به جریان خون در طول فعالیت جنسی فراهم می کند.

4. عوارض بارداری و زایمان

اگر باردار هستید، ممکن است سفلیس را به جنین خود منتقل کنید. سيفليس مادرزادی خطر سقط جنین، مرده زایی یا مرگ نوزاد را در چند روز پس از تولد به شدت افزایش می دهد.

جلوگیری از سفليس چگونه است ؟

هیچ واکسنی برای سیفلیس وجود ندارد. برای کمک به جلوگیری از گسترش سیفلیس، توصیه های زیر را دنبال کنید:

1. پرهیز کنید یا تک همسر باشید

تنها راه قطعی برای جلوگیری از سفلیس، پرهیز (خودداری از) رابطه جنسی است. بهترین گزینه بعدی داشتن رابطه جنسی تک همسری متقابل است که در آن هر دو طرف فقط با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند و هیچ یک از طرفین آلوده نباشد.

2. از کاندوم لاتکس استفاده کنید

کاندوم می تواند خطر ابتلا به سيفلیس را کاهش دهد، اما تنها در صورتی که کاندوم زخم های سیفلیس را بپوشاند.

3. از مصرف مواد مخدر پرهیز کنید

استفاده نادرست از الکل یا سایر مواد مخدر می تواند قضاوت شما را مهار کند و به اعمال جنسی ناامن منجر شود.

اطلاع رسانی شریک و درمان پیشگیرانه

اگر آزمایش‌ها نشان می‌ دهد که شما سيفلیس دارید، شرکای جنسی شما (از جمله شرکای فعلی و هر شریک دیگری که در سه ماه تا یک سال گذشته داشته‌اید) باید مطلع شوند تا بتوانند آزمایش سيفليس شوند. اگر آنها آلوده باشند، می توان آن ها را درمان کرد.

اطلاعیه رسمی و محرمانه شریک می تواند به محدود کردن شیوع سفلیس کمک کند. این عمل همچنین افراد در معرض خطر را به سمت مشاوره و درمان مناسب سوق می دهد. و از آنجایی که می توانید بیش از یک بار به سفليس مبتلا شوید، اطلاع رسانی شریک خطر ابتلای مجدد شما را کاهش می دهد.

غربالگری برای زنان باردار

افراد ممکن است به سیفلیس مبتلا شوند و آن را ندانند. با توجه به اثرات اغلب کشنده ای که سیفلیس می تواند بر روی کودکان متولد نشده داشته باشد، مقامات بهداشتی توصیه می کنند که همه زنان باردار از نظر این بیماری غربالگری شوند.