علت خروج باد از واژن چیست و درمان گاز واژن

علل خروج باد از واژن یا گاز واژن بررسی خواهیم کرد همچنین راهکارهای جلوگیری از خروج باد واژن و درمان آن را مشاهده میکنیم. این مقاله از منابع معتبر علمی گردآوری شده است با این حال میتوانید برای مشاوره جنسی با مرکز تخصصی سلامت جنسی ژوآ زیر نظر دکتر مهرابی تماس بگیرید.

گاز واژن یا خروج باد از واژن چيست ؟

گاز واژن ، خروج باد از واژن یا “کویفینگ” Vaginal Gas زمانی است که هوا در داخل واژن به دام می افتد. هنگامی که هوا به دام می افتد، در نهایت از واژن خارج می شود و می تواند صدایی شبیه نفخ معمولی از رکتوم ایجاد کند. این معمولا یک اتفاق طبیعی است و به ندرت نشانه ای از یک نگرانی جدی برای سلامتی است. با این حال، می تواند یک اتفاق گذرا باشد یا ممکن است نشانه ای از یک وضعیت پزشکی باشد که نیاز به درمان دارد. بیایید به علل و زمان نیاز به مراقبت های پزشکی نگاه کنیم.

علل ایجاد گاز واژن يا باد واژن چيست ؟

موارد مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد باد واژن شود. دانستن علل مختلف بسیار مهم است، زیرا برخی از آنها باید توسط یک متخصص پزشکی بررسی شوند. برخی از این علل عبارتند از:

فعالیت جنسی

فعالیت جنسی یکی از علل شایع گازهای واژن است. حرکت آلت تناسلی به داخل و خارج از واژن گاهی اوقات می تواند باعث ورود هوا و سپس به دام افتادن آن شود. هنگامی که عضلات شما به دلیل ارگاسم منقبض می شوند یا وقتی آلت تناسلی خارج می شود، گاز آزاد می شود. این می تواند باعث ایجاد نویز و احساس حباب شود.

رابطه جنسی دهانی می تواند باعث ورود هوا به واژن نیز شود. برخی از اشکال رابطه جنسی خشن می توانند باعث ایجاد خروج باد از واژن شوند، اما ممکن است باعث پنوموپریتونوم خود به خودی نیز شوند، که زمانی است که هوا در زیر دیافراگم شما جمع می شود و گیر می کند. این می تواند باعث درد قفسه سینه یا بالای شکم شود. همچنین میتوانید از خدمات سکس تراپی مرکز ژوا استفاده کنید.

اختلال عملکرد کف لگن

در حالی که صدای واژن یکی از علائم اصلی اختلال عملکرد کف لگن نیست، مطالعات منبع معتبر نشان داده است که صدای واژن، شبیه به باد شکم معمولی، می تواند نتیجه آن باشد.

ورزش

ورزش یا کشش حرکات حین ورزش می تواند باعث گیر افتادن هوا در داخل واژن شود. زنان اغلب نفخ واژن را در حین برخی فعالیت‌های بدنی مانند یوگا گزارش می‌کنند.

بارداری یا یائسگی

برخی از زنان تعداد بیشتری از نفخ واژینال را در دوران بارداری یا یائسگی گزارش می کنند.

منقبض شدن عضلات واژن

برخی فعالیت‌ها مانند سرفه کردن یا احساس اضطراب یا نگرانی می‌توانند باعث منقبض شدن ماهیچه‌های کانال واژن شوند. این باعث می شود که حباب های هوا در واژن به دام بیفتند.

معاینات واژن

احساس اضطراب در مورد مراجعه به متخصص زنان تنها چیزی نیست که ممکن است باعث ایجاد خروج باد از واژن شود. قرار دادن فیزیکی هر وسیله ای از جمله انگشتان پزشك زنان یا اسپکولوم، ممکن است منجر به حرکت کیسه های هوا به سمت واژن شود.

فیستول واژن

فیستول یا ناسوردر پزشکی به هر نوع ارتباط غیرطبیعی یا مجرای ارتباطی بین دو اندام مختلف یا دو بخش جداگانه از بدن یا حتی دو رگ که در حالت طبیعی باید از هم جدا باشند گفته می‌شود. فیستول یک بیماری محسوب شده و نیاز به درمان دارد البته گاهی برای مقاصد درمانی به وسیلهٔ جراحی اقدام به ایجاد فیستول در بدن نیز می‌گردد. از عوامل ایجادکننده فیستول می‌توان به انواع بیماری‌ها، مداخلات و درمان‌های پزشکی و همچنین انواع تروما نام برد واژینال یک مجرای غیر طبیعی و توخالی بین واژن و یک اندام داخلی شکم یا لگن است. آنها یک علت بالقوه برای گازهای واژن هستند که به طور مستقیم با فعالیت جنسی مرتبط نیستند.

فیستول واژینال انواع مختلفی دارد. این انواع بر اساس این است که سوراخ یا پارگی در کجای واژن قرار دارد و دستگاه به کدام عضو متصل می شود. فیستول ها باید توسط یک متخصص پزشکی بررسی و درمان شوند.

نوع فیستول واژینال که اغلب دیده می شود به عنوان فیستول وزیکوواژینال شناخته می شود. سوراخ این نوع بین مثانه و واژن شماست. در زیر لیستی از انواع دیگر فیستول و محل ایجاد پارگی در واژن آمده است:

1- فیستول حالب واژینال بین واژن و حالب (ها) ایجاد می شود که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کند.

2- فیستول رکتوواژینال بین واژن و راست روده (نزدیک به انتهای کولون) ایجاد می شود. این ممکن است در حین زایمان اتفاق بیفتد، اما عمدتاً در کشورهای در حال توسعه بدون دسترسی آسان یا هیچ گونه دسترسی به مراقبت های زایمانی رخ می دهد. همچنین می‌تواند در اثر جراحی لگن، سرطان لگن، پرتودرمانی‌های اطراف لگن برای درمان سرطان لگن، یا بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو (هر دو از انواع بیماری‌های التهابی روده) ایجاد شود. این نوع فیستول اغلب می تواند باعث ایجاد گاز واژن شود، به ویژه زمانی که بعد از زایمان اتفاق می افتد.

3- فیستول انترواژینال بین روده کوچک و واژن ایجاد می شود.

4- فیستول کولوواژینال بین کولون و واژن ایجاد می شود. این یک نوع نادر از فیستول است و اغلب به دلیل بیماری دیورتیکولی ایجاد می شود.

5- فیستول اورتروواژینال بین واژن و مجرای ادرار که لوله ای است که ادرار را از بدن شما می فرستد، ایجاد می شود.

علائم فیستول چيست؟

گاز واژن یکی از علائم فیستول واژن است. سایر علائم به اندازه و نوع فیستول شما بستگی دارد، اما در اینجا برخی از علائم وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

1- شل شدن مدفوع

2- بوي نامطبوع ادرار يا واژن

3- عفونت های مجاری ادراری

4- بی اختیاری مدفوع و ادرار

5- اسهال

6- ناراحتی یا درد در و اطراف واژن و راست روده

7- رابطه جنسی دردناک

8- حالت تهوع

9- درد شکم

تشخیص باد واژن چگونه است؟

در حالی که آزمایش‌ها یا روش‌های خاصی برای تعیین اینکه آیا این انتشارات هوا صرفا نتیجه گاه به گاه خروج هوا از واژن است یا خیر، وجود ندارد، پزشک شما ممکن است معاینه لگنی را برای رد کردن یک مشکل جدی‌تر انجام دهد.

چگونه از خروج باد از واژن جلوگیری كنيم ؟

کارهای زیادی نمی توانید برای جلوگیری از گاز واژن انجام دهید. معمولاً نشانه ای از شرایط دیگر یا یک اتفاق طبیعی در طول فعالیت جنسی است. با این حال، درمان ها و روش های جراحی وجود دارد که می تواند علت را اصلاح کند. حتی در گاز واژن که به دلیل فعالیت جنسی ایجاد می شود، ممکن است گزینه های درمانی غیر جراحی وجود داشته باشد که ممکن است به جلوگیری از وقوع آن کمک کند.

چه زمانی بايد به پزشک مراجعه کنید ؟

باد واژن که در طول فعالیت جنسی ایجاد می شود جای نگرانی ندارد. این علامت یک وضعیت پزشکی نیست. با این حال، اگر خروج باد از واژن را در مواقعی تجربه می کنید که مستقیماً به فعالیت جنسی مربوط نمی شود، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا فیستول واژینال دارید یا مشکل پزشکی دیگری باعث آن شده است. فیستول معمولاً برای ترمیم نیاز به جراحی دارد. اگر درمان یا ترمیم نشوند، در صورت عدم درمان ممکن است منجر به عوارض جدی تری شوند.

درمان باد واژن چگونه است؟

از آنجایی که خروج باد از واژن یک اتفاق طبیعی است، نیازی به درمان یا جستجوی درمانی برای آن نیست.

اما ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که باد واژن با یک مشکل پزشکی همراه باشد که نیاز به درمان دارد.

برخی از تحقیقات ارتباطی بین افتادگی اندام لگن و باد واژینال پیدا کرده اند، اما شواهد کافی وجود ندارد و متناقض است. افتادگی زمانی اتفاق می‌افتد که هر یک از اندام‌های لگن به دلیل ضعف در ساختارهای نگهدارنده پایین می‌آیند. زایمان و سایر شرایطی که بر بافت‌های لگن فشار وارد می‌کنند می‌توانند باعث این مشکل شوند. اگر باد واژن شما با افتادگی همراه باشد، درمان ممکن است شامل شود. با استفاده از پساری، یک وسیله دایره ای پلاستیکی یا لاستیکی که در واژن قرار می گیرد و از بافت هایی که در اثر افتادگی جابجا شده اند حمایت می کند و تلاش برای تقویت عضلات لگن خود با انجام تمرینات کگل.

برای اجرای کگل، ماهیچه هایی را که برای توقف ادرار استفاده می کنید، منقبض کنید. این انقباض را تا 10 ثانیه نگه دارید و سپس به مدت 10 ثانیه استراحت کنید، مطمئن شوید که فقط بر روی عضلات کف لگن خود منقبض می شوید، برخلاف عضلات شکم. سعی کنید حداقل سه ست با 10 تا 15 تکرار در روز انجام دهید. به عنوان نکته جانبی، کگل را هنگام ادرار انجام ندهید. این می تواند باعث تخلیه ناکافی مثانه شود که می تواند منجر به عفونت ادراری (UTIs) شود. بسته به شدت افتادگی، ممکن است جراحی لازم باشد

اگر باد واژینال همراه با علائم نگران کننده تری دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

منابع: